Sökning: "Sense of presence"
Visar resultat 6 - 10 av 295 uppsatser innehållade orden Sense of presence.
6. Att påverka utan att märkas – om EU:s reglering av AI-driven subliminal teknik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : In the EU proposal for a regulation laying down harmonised rules on artificial intelligence (AIA), article 5.1.a forbids the use of AI systems deploying subliminal techniques. LÄS MER
7. Sjuksköterskans upplevelse av hjärt-lungräddning med närvarande närstående : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor står inför utmaningar vid hjärtstoppsituationer där deras tidiga insatser är avgörande för patientens överlevnad. Med cirka 13 000 fall av hjärtstopp årligen i Sverige är hjärt-lungräddning en central del i omhändertagandet. LÄS MER
8. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER
9. N-body simulations of exoplanets and their moons
Master-uppsats, Lunds universitet/Astrofysik; Lunds universitet/Fysiska institutionenSammanfattning : The planet-planet interactions in a many-planet system cannot be analytically calculated. Instead, they have to be investigated by using an N-body simulation. I discuss three questions about the N-body interactions in planetary systems: The first two are on the system 55 Cnc, a system with five known planets around a K-type star. LÄS MER
10. Virtual Environments in Scholè : Beyond Learning
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : This thesis explores the educational potential of virtual environments, which are computer-generated spaces that allow users to have a sense of presence and interaction with simulated worlds. In this thesis, I argue that virtual environments are not merely tools for learning specific skills or knowledge, but can also enable formative experiences that contribute to the purpose of education as understood by contemporary educational theorists. LÄS MER