Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns demokratiska röst i rutinsituationer. : En kartläggning av barns demokratiska utrymme i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Rodin; Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Democracy; preschool; routine situations; interplay; Demokrati; förskola; rutinsituationer; samspel;

    Sammanfattning : Studien undersöker utrymmet som barns demokratiska röst har i rutinsituationer i förskolan med syfte att kartlägga utrymmet. Studien genomfördes med metodtriangulering där det kvantitativa består av observationer med ett schema och det kvalitativa av fältanteckningar. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i barnavårdsutredningar inom socialtjänsten : En kvalitativ studie om hur barns delaktighet tillämpas i praktiken

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Samar El-Manzalawy; Lama Yahya; [2023]
    Nyckelord :Child welfare investigation; children s participation; child protection; social service; social work and the Convention on the Rights of the Child; Barnskyddsutredning; barns delaktighet; barnsskydd; socialt arbete; socialtjänsten och barnkonventionen;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to investigate the empowering and limiting factors that social workers are subjected to when they are to involve children in child welfare investigations. The empirical collection for the bachelor thesis is based on qualitative data collected by interviewing five social workers working mainly within the children- and family units and a sample of 17 scientific articles. LÄS MER

  3. 3. Barns delaktighet i dokumentationsarbetet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns delaktighet i dokumentationsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rebecka Hamberg; Lovisa Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; Dokumentation; Förskola; Förskollärare; Möjligheter; Skyldigheter; Öppningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar om barns delaktighet i dokumentationsarbetet. Tidigare forskning visar att barns delaktighet inte har en central plats i dokumentationsarbetet på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet och inflytande i förskolan: ett tolkningsuppdrag? : En intervjustudie om vilka resonemang som framträder i förskollärarens beskrivning av det demokratiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Mikaela Nilsson; Maria Perssonn; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärare; inflytande; läroplanen; utformning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares resonemang när de konstruerar förskolans fysiska inomhusmiljöer samt belysa vad förskolläraren säger om barns delaktighet i processen. Detta har gjorts genom att studera vilka resonemang som blir framträdande då förskolläraren samtalar och diskuterar om barns delaktighet i utformningen av den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  5. 5. Inflytande i fritidshem - ur elevers perspektiv : "Tycker de att det är bättre att jag kissar på mig eller bara att de blirl ite avbrytna?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Hermansson Järvenpää; Sanna Sunnerfalk Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Inflytande; Barns perspektiv; Elevers perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka elevers upplevelser av sitt eget inflytande ifritidshemmet. Utgångspunkten är att elevers perspektiv i sig är relevanta att synliggörasamt att elevinflytande är en betydelsefull del av det uppdrag lärare i fritidshemomfattas av. LÄS MER