Sökning: "Sinnen lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 262 uppsatser innehållade orden Sinnen lärande.

  1. 6. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER

  2. 7. Möjligheter med utomhusmatematik som metod : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Heurlin; Sofie Wigell; [2023]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; matematik; praktiskt lärande; upplevelser; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka forskning som berör området utomhuspedagogik med inriktning matematik. Vidare syftar undersökningen på att utreda hur lärare och elever upplever utomhuspedagogik som metod i matematik. LÄS MER

  3. 8. F-6-lärares allmänna attityder till utomhuspedagogik i biologi och för främjandet av elevers kunskaper om djurliv : Primary school and preschool class teachers ́ general attitudes towards outdoor education in biology and to promote students ́ knowledge about wildlife

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Persson; [2023]
    Nyckelord :attityd; begrepp; biologi; djurliv; F-6-lärare; kunskaper och utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Arbetets problemområde handlar om att det finns många anledningar till att bedriva utomhusundervisning som forskningen visar på samtidigt som det finns en osäkerhet bland lärare att ta sig ut med eleverna. Syftet med denna uppsats är att ta reda på lärares (i F-6) attityder till att bedriva utomhuspedagogisk undervisning i biologi och för att elever ska få ämnesspecifika kunskaper och begreppskunskaper om djurliv. LÄS MER

  4. 9. Lärares tankar kring elevers lärande : Fältstudier och undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Linnéa Viberg; Anna Edvall; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; naturvetenskapliga ämnen; tre perspektiv; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva lärares tankar kring elevers lärande ochderas syn på att variera lärmiljöer i undervisningen av de naturvetenskapliga ämnena. Vilka uppfattningar har egentligen lärare omhur det påverkar elevernas inlärning att variera lärmiljöer? Tidigare forskning visar att lärare upplever att elevers kunskaper främjas av att använda sig av varierade lärmiljöer i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  5. 10. Läslyssningens möjligheter : En litteraturstudie om läslyssning och dess effekter för elevers läsflyt och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Logan; Erika Janneskog; [2023]
    Nyckelord :läslyssna; textmedföljning; motivation; lust att läsa; läsupplevelse; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Motivation är en viktig del för elevers läsutveckling. Med hjälp av läslyssning får elever möjlighet att ta hjälp av olika sinnen som ger lust till läsning. Läslyssning är en metod som både involverar synen och hörseln. LÄS MER