Sökning: "Situationsbaserat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Situationsbaserat lärande.

  1. 1. Att skapa en plats för återhämtning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Olof Öhrn; Linnéa Berntsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :vila; rekreation; fritidshem; styrning; planering; barns behov;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka hur man arbetar för att erbjuda vila och rekreation i fritidshemmet. För att ta reda på det har vi studerat hur arbetet ser ut i planeringsfasen, i utformningen av verksamheten och i arbetet med eleverna. Vi har utgått från en kvalitativ metod i form av intervjuer med lärare i fritidshem. LÄS MER

  2. 2. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER

  3. 3. Grattis! Du ska bli chef En kvalitativ intervjustudie kring chefers uppfattning om sin första chefsroll

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Jonna Kure Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; första chefsrollen; ledarskap; onboardingprocess; chefskap; ny chef; ny ledare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att vara ny chef kan upplevas som både en otäckt och förväntansfull tid. Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera vilka utmaningar och möjligheter som finns kopplat till nytt chefskap. Studien har en fenomenografisk metodansats. Datainsamlingen består utav fyra semistruktuerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Överföring av kunskap : från spel till verklighet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Fredrik Lundgren; Alexander Gesse; [2015]
    Nyckelord :Transfer of Learning; Överförande av lärande; MDA; ANT; Speldesign; Pedagogik; Datorspel;

    Sammanfattning : Denna undersökning behandlar spel i kontext till lärande och matematik. Genom att gestalta ett spel undersökte vi, författare hur olika designval kunde påverka lärande. Målet var att spelare skulle lära sig genom situationsbaserat lärande och där genom få möjlighet att överföra sin kunskap till sitt vardagsliv. LÄS MER

  5. 5. Lärplattans effekter för motivation till lärande Tablet´s impact on motivation for learning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Karlsson Hallström; [2015]
    Nyckelord :en-till-en; en-till-många; IKT-kunskaper; lärplatta; lärverktyg; motivation; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utifrån studiens empiriska resultat-, litteratur- och forskningsgenomgång visar resultatet att lärplattan är ett bra och framgångsrikt redskap för lärande och då detta med utgångspunkt från alla elever, med eller utan behov av särskilt stöd. Det som främst visat sig har betydelse är att lärplattan ökar elevens motivation till lärande men även dennes självkänsla, nyfikenhet och drift till kunskapsinhämtning. LÄS MER