Sökning: "Sjuksköterskans Kärnkompetenser"

Visar resultat 11 - 15 av 100 uppsatser innehållade orden Sjuksköterskans Kärnkompetenser.

  1. 11. Sjuksköterskors erfarenheter av vårdrelationer vid telefonrådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Andersson; Ator Drammeh; [2023]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurse; Nurse-Patient Relations; Primary Health Care; Telenursing; Telephone Advice Service; Erfarenheter; Kommunikation; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom eHälsa är ett växande fenomen i och med en allt mer åldrande befolkning och förändringar i demografin. Primärvårdens telefonrådgivning är den första kontakten med hälso- och sjukvården dit patienten ringer för att få hjälp och stöd. LÄS MER

  2. 12. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter med psykisk ohälsa inom somatisk akutsjukvård : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Daniela Holmgren; Niklas Thörnberg; [2023]
    Nyckelord :Triage; psychosomatics; person-centred care; qualitative; stigmatisation; Triage; psykosomatik; personcentrerad vård; kvalitativ; stigmatisering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom den somatiska akutsjukvården behandlas akuta tillstånd där vård och behandling prioriteras efter sjukdomens eller traumats allvarlighetsgrad. Psykisk ohälsa ökar i det västerländska samhället. Personer som söker för psykiatriska besvär på akutmottagningen riskerar att prioriteras lågt i triageringen av patienter. LÄS MER

  3. 13. Sjuksköterskans upplevelse av personcentreradvård i praktiken : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Christina Ekström; Hanna Ganebo Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Literature review; person-centred care; nurses experiences; Litteraturöversikt; personcentrerad vård; sjuksköterskors upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund Personcentrerad vård är en av grunderna i svensk hälso- och sjukvård, med stöd i såväl sjuksköterskans kärnkompetenser som svensk lagstiftning. En personcentrerad omvårdnad innebär att fokus ligger på hela människan och dennes unika behov, resurser och erfarenheter. LÄS MER

  4. 14. Rustad att leda! Sjuksköterskors erfarenheter av ledarskap inom slutenvården : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Hermansson; Nina Wahlin; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; sjuksköterskors erfarenheter; slutenvård; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ledarskap är en del av sjuksköterskans kärnkompetenser. Sjuksköterskors ledarskap finns i många kontexter, bland annat inom slutenvården. Ledarskapet är viktigt för att det påverkar vården och omvårdnaden av patienter. LÄS MER

  5. 15. FÖRDELNING AV SJUKSKÖTERSKANS ARBETSTID PÅ EN MEDICINSK VÅRDAVDELNING : EN OBSERVATIONSSTUDIE

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jesper Ingvarsson; Joel Berg; [2023]
    Nyckelord :avbrott; patientsäkerhet; personcentrerad vård; sjuksköterska; säker vård; tid;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskans kompetensbeskrivning inkluderar sex kärnkompetenser för att ge patienter god och säker vård samt förbättra hälsa och livskvalitet. Studier visar att en sjuksköterskas förmåga att fördela sin tid under en arbetsdag är viktig för patienternas utfall, riskminskning och förbättrade upplevelser. LÄS MER