Sökning: "Skogen förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 82 uppsatser innehållade orden Skogen förskola.

  1. 16. Används utomhusmiljön som en undervisningsmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Micaela Ekman; Anna Roos; [2020]
    Nyckelord :Utemiljö; undervisning; undervisningsmiljö; förskola; närvarande;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskollärares beskrivning av hur de använder utomhusmiljön som en miljö i utbildningen. Data till studien samlades in genom ett kvalitativt tillvägagångssätt med semistrukturerade intervjuer av åtta verksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 17. Vad hände på förskolorna under pandemin? : En induktiv studie om pedagogers uppfattningar kring barns utevistelse på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elenore Danielsson; Maria Eriksson; [2020]
    Nyckelord :förskola; pandemi; pedagogers uppfattning; undervisning; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt för barnen i förskolan att vistas ute i en naturlig miljö för sin utveckling både motoriskt och kognitivt. I forskningen framkommer det att pedagoger i förskolan haren förståelse för utevistelsens betydelse för barnens utveckling och lärande, både på gården och utanför staketet. LÄS MER

  3. 18. Är ute lika bra som inne? : om utevistelsen på förskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Fors; Therése Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Fri lek; lärarledd aktivitet; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; förskolegården; utemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie har riktat sig till ett stort antal pedagoger som arbetar i barngrupp på förskola i Sverige. Undersökningens mål är att undersöka hur stor del av dagen barnen tillbringar på den inhägnade gården samt hur ofta det förekommer planerad lärarledd aktivitet utomhus respektive inomhus? Vidare så är undersökningens mål att få fram vad respondenterna anser vara det huvudsakliga syftet med utomhusvistelse på förskolan. LÄS MER

  4. 19. Motiv till utomhusvistelse ur ett pedagogperspektiv : ”Om man inte går ut till skogen så missar man ju ett helt rum till faktiskt och det är ett gratis rum, det kostar ingenting!”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Clara Jonsäll; Emma Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; motiv; pedagogperspektiv; utomhusvistelser;

    Sammanfattning : Studien utforskar ur ett pedagogperspektiv motiv till utomhusvistelser i förskolan. Detta är en kvalitativ studie som genomförts med en hermeneutisk ansats och tar stöd i verksamhetsteorin som Knutagård (2002) beskriver. LÄS MER

  5. 20. passage, utkiksplats, förhall, ljusrum, nisch, återvändsgränd

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Kindahl; [2018]
    Nyckelord :elementary school; mälarängen; passage; vantage point; vestibule; light room; niche; dead-end; förskola; mälarängen; passage; utkiksplats; förhall; ljusrum; nisch; återvändsgränd;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för projektet är en undersökning av mina egna minnen av grundskolan. Genom att rita upp skolan ur minnet och analysera utvalda rumsligheter har jag undersökt vad jag minns av skolbyggnaden och varför. Upplevelsen av många av rumsligheterna jag minns som spännande handlade om ett upptäckande. LÄS MER