Sökning: "Skolans styrning"

Visar resultat 16 - 20 av 122 uppsatser innehållade orden Skolans styrning.

  1. 16. Hur problematiseras skolans digitalisering och den digitala kompetensen? : En WPR- analys av policydokument från transnationell till kommunal nivå

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ewa Kronman; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; diskursanalys; policyanalys;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att, med hjälp av Carol Bacchis analysverktyg “What´s the Problem Represented to be” (WPR), ur en poststrukturalistisk ansats genomföra en policyanalys av dokument som på olika nivåer i en beslutskedja styr och formar digitaliseringen av den svenska grundskolan. Arbetet baseras på antagandet att policydokument trots ett neutralt språkbruk, är en del av en politisk styrning. LÄS MER

  2. 17. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  3. 18. Den osynliga kompetensen för att främja närvaron i grundskolan : Studie- och yrkesvägledares erfarenheter och perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Nilsson; Amanda Tyrbo; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; grundskola; elevhälsofrämjande arbete; problematisk skolfrånvaro; samverkan; övriga professioner; meningsskapande; relationsskapande; professionalism; professionalisering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till ökad förståelse för studie- och yrkesvägledares roll och deras arbete inom grundskolan för elever med problematisk skolfrånvaro och hur samverkan fungerar med övriga professioner i det elevhälsofrämjande i arbetet för dessa elever. För att kunna besvara studiens frågeställningar har semistrukturerade intervjuer genomförts med sju verksamma studie- och yrkesvägledare i grundskolan. LÄS MER

  4. 19. Äventyrlig bedömning eller bedömningens äventyr? : En jämförande studie om vad som ska tränas och bedömas inom yrkesutbildning utifrån svensk och kubansk läroplan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; kunskapsbedömning; utbildningsmål; läroplan; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att vidga och synliggöra kunskaper om hur olika läroplaners beskrivningar förhåller sig till kunskapskonstruktion, samt till kunskap som ska bedömas på olika sätt. Avsikten har varit att genomföra en komparativ textanalys, utifrån en läroplansteoretisk ansats studera ett antal likvärdiga innehåll som ska tränas för att försöka finna skillnader och likheter gällande vad som skrivs fram i de bägge ländernas läroplaner (Kuba – Sverige), samt hur de förmågor som ska tränas är tänkta att bedömas. LÄS MER

  5. 20. ”Den enskilt viktigaste pusselbiten”? : En undersökning om hur gymnasielärare uppfattar sina möjligheter och motivation till att delta i skolutvecklingsarbete.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Högdén; [2022]
    Nyckelord :Leadership; school development; teachers professional development; focus groups; high schools; motivational theory; hygiene factors; motivational factors; ledarskap; skolutveckling; lärares yrkesutveckling; fokusgrupp; gymnasieskolor; motivationsteori; hygienfaktorer; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : This study investigates how high school teachers perceive their possibilities and motivation to participate in professional development as part of school development. This is because previous research shows that teachers’ work situation is tied to contextual factors that determine possibility and motivation, such as work environment, workload, government control and autonomy. LÄS MER