Sökning: "Skolarbete syfte"

Visar resultat 26 - 30 av 91 uppsatser innehållade orden Skolarbete syfte.

  1. 26. Matematikundervisning med digitala verktyg : Hur elever upplever undervisning och lärande med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lotta Åhlander; [2018]
    Nyckelord :Matematikundervisning; digitala verktyg; Excel; TPACK; orkestrering; motivation;

    Sammanfattning : Hur kan man undervisa med det digitala verktyget Excel inom matematiken på ett effektivt sätt? Forskningens teorier visar att för att lyckas måste undervisningen planeras och genomföras med ett tydligt syfte om hur det digitala verktyget ska användas för att skapa lärande. Det som krävs är att läraren har kunskaper inom samtliga av de tre delarna ämnesinnehåll, det digitala verktyget och pedagogisk förmåga samt hur de ska integreras. LÄS MER

  2. 27. Motivationshöjande undervisning : Några lärares och elevers uppfattningar kring hur en-till-en-undervisning med datorer är utformad för att motivera elevers språk-, läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Motivation; digitalisation; one to one education; teachers´ perceptions and students´ perceptions.; Motivation; digitalisering; en-till-en-undervisning; lärares uppfattningar och elevers uppfattningar;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate some teachers´and students´perceptions of how the teaching of the subject Swedish is designed to motivate the development of students´ language, reading and writing when one to one is used. The study has a the communicative relationally oriented perspective on teaching. LÄS MER

  3. 28. Betydelsen av stöd när man börjar använda digitala läs- och skrivhjälpmedel.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maja-Karin Ekåsen; Klas Karlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: Specialpedagogiska programmet, SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2018 Handledare: Gunilla ThunbergExaminator: Joanna GiotaKod: VT18-2910-251-SPP610 Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, digitala hjälpmedel, sociokulturellt perspektiv, relationellt perspektiv.AbstractSyfteSyftet med studien är att undersöka om och hur en utbildningsinsats i grupp haft betydelse för hur elever i läs och skrivsvårigheter i årskurs 4-6 använder de digitala hjälpmedlen som de har tillgång till. LÄS MER

  4. 29. Läxor : En ideologikritisk analys av Skolverkets dokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rozhgar Azad; [2018]
    Nyckelord :Läxor; matematik; föräldraansvar;

    Sammanfattning : Inledning   Utifrån den kunskapsöversikt som gjordes av, Azad, Rozhgar & El Machharawi, Khalil. Föräldrars Involvering I Barnens Matematikläxor (2018), valde jag att göra en studie om ett av Skolverket dokument som handlar om läxor i praktiken. LÄS MER

  5. 30. Unga vuxnas erfarenheter av grundskola kontra särskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Christin Kyhlström; Alexandra Anderblad; [2017]
    Nyckelord :elevers upplevelser av skolgång; lindrig intellektuell funktionsnedsättning; grundskola byte grundsärskola; kvalitativ studie; livsberättelser; integrering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra sex ungdomars egna erfarenheter och upplevelser av sin skoltid i grundskola och sedan i särskola. Medialt har särskolan fått ett dåligt rykte. I denna studie låg fokus på att lyfta fram elevernas egna erfarenheter av både grundskola och särskola och hur de har upplevt skoltiden. LÄS MER