Sökning: "Små barn och rörelse"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden Små barn och rörelse.
16. Rörelse, rytm och ljud : Förskolepedagogers syn på små barns musikalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vad mån de för studien utvalda förskolepedagogerna tillvaratar och utvecklar små barns musikalitet. Med små barn menas ett- och tvååringar vilka inte ännu har ett verbalt utvecklat språk vilket gör att kroppsspråket blir en viktig del för att förstå små barns vilja och behov. LÄS MER
17. Skolgården som lek- och utvecklingsmiljö : The school playground – a place for play and development
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditionerSammanfattning : Stadsbarn har idag på grund av trafik och andra hot en begränsad utomhusarena att vistas på. Skolgårdar fyller därför en viktig funktion och det är viktigt att dess utformning gynnar alla barns behov av aktiviteter och utveckling. LÄS MER
18. Full fart bland toddlarna : En studie om de yngsta barnens samspel och dess förutsättningar på förskolan
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att lyfta fram de yngsta barnen i förskolan. Vi har velat undersöka samspelet mellan barnen och förutsättningarna att göra det i förskolan. LÄS MER
19. "Kroppen måste vara igång…" -Förskolepedagogers syn på samspelet mellan fysisk miljö och barns motoriska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Examensarbetes syfte är att undersöka hur förskolepedagoger tänker kring barns motoriska utveckling samt att undersöka hur förhållandet mellan fysisk miljö och val av arbetsmetod upplevs. Huvudfrågeställningen är: Hur väljer pedagoger, utifrån den fysiska miljön, att arbeta för att främja barns motoriska utveckling? Under denna följer: Vilka metoder använder pedagogerna i arbetet med att främja barns motoriska utveckling? Vilken syn har pedagogerna på barns motoriska utveckling och förskolans roll i denna? Hur arbetar pedagogerna med motoriskt osäkra barn? Hur ser pedagogerna på miljön och dess användning? I undersökningen använde vi oss av kvalitativa intervjuer med nio förskolepedagoger. LÄS MER
20. Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn iskolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någontidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnardet deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikenspåverkan på barn och deras utveckling. LÄS MER