Sökning: "Små barn och rörelse"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Små barn och rörelse.
6. Slacklining - En systematisk litteraturöversikt över effekterna av träning med slackline
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Inledning Termen slacklining avser aktiviteten att balansera på en så kallad slackline, ett platt, brett nylonband uppspänt mellan två förankringar. Att balansera på en slackline är en komplex neuro-mekanisk aktivitet, som kan erbjuda en annorlunda och positiv terapeutisk erfarenhet inom träning och fysioterapeutisk rehabilitering. LÄS MER
7. Trappan mitt i rummet : Förskola och F-3 i Solvallastaden
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Förskola och F-3 i Solvallastaden Mitt projekt gör trappan till något mer än bara en transport, istället blir den en informell och spännande plats i mitten som knyter ihop våningarna till en sammanhållen skola och verksamhet. Trapprummet är det multifunktionella navet och ett naturligt centrum i skolan. LÄS MER
8. Rastens betydelse för barnen : Ett utvecklingsarbete om lek, lärande och rörelse under rastaktiviteter
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad barnen och pedagogerna anser om styrda rastaktiviteter och vilket lärande som kan ske. Barnen skapar nya kamratrelationer samt utvecklar sitt sociala samspel i leken. Barnen har varit delaktiga och haft inflytande över vilka aktiviteter som har genomförts och hur dessa har utförts. LÄS MER
9. Förskolegårdens utrymme och utformning i tät stad : en pilotstudie som utforskar barns fysiska aktivitet
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Idag finns ett bristande intresse i stadsplaneringen att skapa utrymme för barn. Att barn behöver fysisk aktivitet är idag omtalat, i samband med att barns tillgång till TV och datorer medför stillasittande, under tiden då barn inte befinner sig i förskolan. LÄS MER
10. Motoriken i inomhusmiljön : Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans inomhusmiljö kan gynna barnens motoriska utveckling. De frågeställningar vi vill undersöka är: 1.) Hur uppfattar förskollärare att inomhusmiljön på förskolan påverkar barns motorik? 2. LÄS MER