Sökning: "So på lågstadiet"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden So på lågstadiet.

  1. 6. ” […] Beror det på att SO-kunskaperna är svaga, eller beror det på att språket är svagt?” : En kvalitativ intervjustudie om SO-undervisning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Albin Ellingsen; Maja Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; samhällsorienterade ämnen; lågstadiet; sociokulturell teori; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare beskriver hur de arbetar inkluderande med de samhällsorienterande ämnena i flerspråkiga klassrum. Vi ville bland annat få en insikt i vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av, samt vilka utmaningar de upplever i sin undervisning och hur dessa utmaningar hanteras. LÄS MER

  2. 7. SO-lärares syn på bedömning i SO-ämnena : Examensarbete Grundlärarprogrammet F-3, Karlstad Universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; likvärdighet; lågstadiet; friutrymme; samhällsorienterande ämnen; SO-ämnen; autonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare ser på bedömning i de samhällsorienterande ämnena. Detta har skett genom att titta på hur lågstadielärare arbetar med bedömning i de samhällsorienterande ämnena, hur de ser på styrdokumentens kunskapskriterier relaterat till sin autonomi och genom att undersöka deras förmåga att göra likvärdiga bedömningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  3. 8. Alla är ju parallellogrammer! : En interventionsstudie med dynamiska matematikprogram i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Wikstrand; Matilda Eklöf; [2023]
    Nyckelord :geometri; dynamiska matematikprogram; fyrhörningar; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att tillföra kunskap om hur dynamiska matematikprogram kan användas av lärare i lågstadiet (årskurs 2) för att utveckla elevers förståelse för fyrhörningar. Vi ämnade också ta reda på vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utformningen av en undervisningsaktivitet likt denna. LÄS MER

  4. 9. Kulturell mångfald i SO-undervisningen : En studie om F-3 lärares förhållningssätt till kulturell mångfald som en del av innehållet i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Oduncu; Gabriel Mikaela; [2023]
    Nyckelord :Förskoleklass; lågstadiet; kulturell mångfald; Samhällsorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka F-3 lärares förhållningssätt till kulturell mångfald som del av innehållet i SO-undervisningen. Den kvalitativa datainsamlingsmetoden i denna studie är semistrukturerade intervjuer. Vi har analyserat insamlad data med utgångspunkt i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Lärarens utmaningar i SO-undervisningför elever som har svenska somandraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Aylin Kamber; Emma Hyllander; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; flerspråkiga utmaningar; SO; språkutvecklande arbetssätt; transspråkande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i SO-undervisning för elever som har svenskasom andraspråk. Examensarbetets syfte är att undersöka och få en inblick i de svårigheterlågstadielärare upplever när de undervisar elever som har svenska som andraspråk ochflerspråkiga elever i SO, samt hur lärarna ser på de metoder som de använder sig av för attgynna och stödja andraspråkselevers kunskapsutveckling och lärande. LÄS MER