Sökning: "So på lågstadiet"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden So på lågstadiet.

  1. 16. Läromedel i historia för lågstadiet : En jämförande kvalitativ analys av illustrationer, text och samspel dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Ahlsten; Jennifer Dalberg; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; historiedidaktik; multimodalitet; illustrationer; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Den här studien granskar och analyserar aktuella läroböcker i historia i årskurs 1-3, Boken om SO och SO-boken. Med studien vill vi bidra med ökad kunskap och jämföra hur historieämnet framställs i aktuella läromedel inriktade till årskurs 1–3 samt hur de lever upp till de kunskapskrav som anges i Lgr 11. LÄS MER

  2. 17. Språkintegrerad SO-undervisning på lågstadiet:strategier, svårigheter och möjligheter : En analys av lärares didaktiska val i en språkintegrerad SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Melinda Nilsson-Ström; Max Ringmyr; [2022]
    Nyckelord :Didaktiska överväganden; SO-undervisning; Språk; Språkintegrerad undervisning; Språksvårigheter; Transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares didaktiska överväganden gällande språkintegrerad undervisning i SO-ämnena. Gör lärare detta? Hur görs detta? Detta undersöks genom intervjuer med verksamma F-3 lärare som arbetar på skolor i olika delar av Sverige. LÄS MER

  3. 18. Lärares idéer om högläsning : En intervjustudie i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Karina Nytzén; Daniel Paulsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; didaktiska modeller; högläsning; dialog; skönlitteratur; sakprosa; lågstadieelever; läsförståelse.;

    Sammanfattning : Språket är en bärande del för elevens kunskapsutveckling under skoltiden. Det är genom språket vi kommunicerar med andra för att framföra tankar, åsikter och funderingar. I denna studie undersöks hur lärare använder sig av högläsning för att främja elevernas språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. Textdelar i läromedel: Vad har de för relation? : En multimodal textanalys av två läromedel i samhällskunskap i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Enida Drndic; Linus Feli; [2022]
    Nyckelord :Semiotiska resurser; multimodalitet; kongruens; text; läromedel; samhällskunskap åk 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att genom en enkät undersöka vilka läromedel det är som används mest i samhällskunskap för lågstadiet samt utifrån svaret från enkäten undersöka samspelet mellan skriftlig text och bild i de två läroböcker som används mest. För att svara på studiens frågeställningar använder vi oss av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 20. "För att vi ska förstå att alla språken är viktiga” : Åtta lärares beskrivning av sitt arbete med flerspråkiga elever i årskurs 1–3 i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ebba Johansson; Ella Johansson; Josefin Thelin; [2022]
    Nyckelord :Scaffolding; zone of proximal development; multilingual students; primary school; oral development; reading and writing development; Swedish language teaching; Stöttning; proximal utvecklingszon; flerspråkiga elever; lågstadiet; muntlig utveckling; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Följande studie presenterar hur verksamma lärare för årskurs 1–3 beskriver sitt arbete för att gynna den muntliga utvecklingen samt läs- och skrivutvecklingen för flerspråkiga elever. Den teoretiska utgångspunkten utgörs av det sociokulturella perspektivet, med särskilt fokus på stöttning och proximal utvecklingszon. LÄS MER