Sökning: "Socialpedagogik och äldre"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Socialpedagogik och äldre.
11. Att vara frisk, så länge man är frisk, då känns det okej! : En kvalitativ livskvalitetsstudie bland äldre boende i särskilt boende
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Syftet med studien var att studera äldre människors, boende i särskilt boende, känsla och upplevelse av egen livskvalitet. Frågeställningarna för studien var "Vad främjar och hindrar känslan och upplevelsen av livskvalitet hos äldre", "I vilket sammanhang och med vem upplever äldre hög livskvalitet" och " Hur har känslan och upplevelsen av livskvalitet förändrats efter det att man flyttat till ett särskilt boende". LÄS MER
12. Den tysta delaktigheten : En studie om den äldre personens upplevelse av delaktighet och meningsfullhet i vardagen
Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera hur personer som har äldreomsorg upplever sina möjligheter att kunna påverka innehållet i vardagen. I syftet ligger också att kunna belysa den äldre personens upplevelse av vardagen med utgångspunkt i delaktighet och meningsfullhet. LÄS MER
13. Det ska va gôtt å leva : En studie om betydelsen av att delta i en framtidsverkstad
Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : .... LÄS MER
14. I nöd och lust : En socialpedagogisk studie av äldre gifta anhörigvårdares upplevelse av stöd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur anhörigvårdare över 65 år som vårdar en partner i hemmet upplever stöd från olika nätverksaktörer, som t.ex. familj, vänner och professionella. LÄS MER
15. Samtal som livets krydda : en studie om äldres samtalskontakter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera äldres samtal med avseende på innehåll och betydelse för deras sociala identitet. Utifrån syftet har följande frågeställningar arbetats fram: Vad samtalar äldre om i möte med andra? Vad är det äldre försöker förmedla i samtalen? Vilken betydelse har samtalen när det gäller äldres sociala identitet? Studien har en kvalitativ metod med en explorativ ansats. LÄS MER