Sökning: "Sponsring"

Visar resultat 6 - 10 av 250 uppsatser innehållade ordet Sponsring.

  1. 6. Idrottssponsringens komplexitet : En studie om företags mål och föreningars attraktionskraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Ruotsalainen; Rikard Westman; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; sports sponsorship; value offer; corporate sponsors; partners; sponsorship relations; exchange; corporate objectives; personal preferences; social benefits; Sponsring; idrottssponsring; värdeerbjudande; företagssponsorer; samarbetspartners; sponsorrelationer; utbyte; företagsmål; personliga preferenser; samhällsnytta;

    Sammanfattning : Idrottssponsring ses idag som ett legitimt marknadsföringsverktyg, och är någonting som företag spenderar allt mer pengar på. För idrottsföreningar är sponsorintäkter en viktig del i att bedriva sin verksamhet. LÄS MER

  2. 7. Matchen mellan fotboll och ishockey : En kvalitativ studie av varför fotboll och ishockey inte kan korrelera med varandra i samma stad

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Abelsted Anton; Nilsson Adam; [2023]
    Nyckelord :sponsring; eventskapande; medialisering; supporterskap; rivalitet; idrottsförening; varumärke.;

    Sammanfattning : Studien behandlar frågan, varför inte fotboll och ishockey, i samma stad och förening, kan korrelera med varandra samtidigt? Frågan täcker en bred trend som syns i flera städer och föreningen i Sverige, AIK, Djurgårdens IF, Växjö Lakers HC och Östers IF, HV71 och Jönköping Södra IF, för att nämna några. Genom kvalitativa intervjuer på relevanta person inom ett av dessa fallen, AIK, har faktorer kring trenden kunnat identifieras. LÄS MER

  3. 8. Sponsring, en marknadsföringsstrategi som inte utvärderas? : En kvalitativ studie om sponsringsarbeten och effektmätning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Ax; Hercules Öhlander; [2023]
    Nyckelord :Marketing strategy; Sponsorship; Sports; Sponsorship collaborations; Sponsorship objectives; Sponsorship effect; Marknadsföringsstrategi; Sponsring; Idrott; Sponsringssamarbeten; Sponsringsmålsättningar; Sponsringseffek;

    Sammanfattning : Bakgrund: När idrotten kommersialiserades så blev markandsföringsverktyget sponsring en central strategi för att kommunicera med marknaden. Idag används strategin av företagen för att nå målsättningar som ligger utanför den dagliga verksamheten. De flesta företag har målsättningar med sponsring, även om målen skiljer sig åt. LÄS MER

  4. 9. Fotbollsklubbens arbetsrättsliga makt över fotbollsspelaren : En analys av sponsring, utlåning och disciplinära åtgärder samt kollektivavtalets påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Adam Stannervik; [2023]
    Nyckelord :fotboll; arbetsrätt; arbetsskyldighet; kollektivavtal; idrottsjuridik.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Faktorer för sponsring av damidrott : En kvalitativ studie om LIF-Dam

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jacob Palmborg; Daniel Ljung; [2022]
    Nyckelord :Sponsorship; motivation; women’s sports; marketing; sponsorship decisions; Sponsring; motivation; damidrott; marknadsföring; sponsringsbeslut;

    Sammanfattning : Bakgrund: All professionell idrott är mer eller mindre beroende av sponsorer för att kunna bedriva en bra verksamhet. Problematiken ligger i att herridrotten får en betydligt större del av den totala sponsringssumman. Sponsring inom damidrott är ett relativt outforskat område. LÄS MER