Sökning: "Sportsliga framgångar"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Sportsliga framgångar.

  1. 1. I gråzonen ligger guldklimpen, platsmarknadsföring genom mindre sportevenemang : En kvalitativ studie om European Silver League i staden Lund

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Alexandra Lazic; Rebecka Lazic; [2023]
    Nyckelord :Place marketing; image; Place branding; Platsmarknadsföring; image; Place branding;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: I gråzonen ligger guldklimpen, platsmarknadsföring genom mindre sportevenemang. -En kvalitativ studie om European Silver League i Lund Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Alexandra Lazic och Rebecka Lazic Handledare: Blanca Astrid Moreno Datum: 28.04. LÄS MER

  2. 2. Bortom mål och prestation : En kvalitativ studie som syftar till att studera hur Helsingborgs IF:s (HIF) Corporate SocialResponsibility arbete kan användas som medel till att attrahera och bibehålla sponsorer ikontrast till deras sportsliga framgångar.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ellen Elfman; Hugo Brodin; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR Swedish football club Helsingborgs IF HIF ; stakeholder and customer relations;

    Sammanfattning : This paper examines the relationship between Corporate Social Responsibility (CSR) effortsand sporting success in attracting and retaining sponsors with a focus on the Swedish footballclub Helsingborgs IF (HIF). In 2022, Helsingborgs IF was relegated from Allsvenskan(swedish top-flight football) to Superettan (swedish second tier league) and faces a newexternal situation in relation to competition, attractiveness and commercial development inthe coming season (2023). LÄS MER

  3. 3. Moneyball, modern styrning i sportorganisationer

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jacob Rundberg; Kevin Munge; [2022]
    Nyckelord :Data analytics; moneyball ; strategy; recruitment; investment appraisal; sport.; Dataanalys moneyball”; strategi; rekrytering; investeringsbedömning; sport.;

    Sammanfattning : Background: The idea of ​​achieving success in sport is something both players as well as fans dream of, but few clubs achieve it. Oakland Athletics succeeded in what many thought was impossible when in the 2002 season, they managed to perform better than most of their competitors whilst having one of the leagues smallest budgets, by recruiting undervalued players based on data and statistics. LÄS MER

  4. 4. Olika vägar till lyckade marknadsavdelningar : En kvalitativ studie av SHL-klubbarna VäxjöLakers, Rögle BK och Örebro HK

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jesper Ekelund; David Andersson; [2021]
    Nyckelord :Partnerskap; relationer; företagsintäkter; marknadsavdelning; professionalisering; kommersialisering; varumärke; elitidrott;

    Sammanfattning : Företagsintäkter och långvariga relationer är idag en viktig del för elitföreningar inom svensk ishockey. Svenska ishockeyföreningar ligger i framkant med hur det kommersiella arbetet hanteras och dess vikt av att ständigt stärka och utveckla sina varumärke. LÄS MER

  5. 5. Tränarens profil och reaktion på aktiepriset : En eventstudie på börsnoterade fotbollsklubbar i Europa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Behdad Yosefi Bushehri; Jakob Granberg; [2021]
    Nyckelord :Fotbollsklubb; tränare; aktiepris; eventstudie;

    Sammanfattning : Fotbollsindustrin är något som ständigt växer och där inkomsten för fotbollsklubbarna ökar genom olika sponsoravtal och tv-rättigheter. Därmed ökar även pressen på att fotbollsklubbarna ska nå sportsliga framgångar och öka de finansiella intäkterna för framtida investeringar. LÄS MER