Sökning: "Strategic Attractiveness"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Strategic Attractiveness.

  1. 1. Navigating the Land of Opportunity : How US Host Country Conditions and Firm Internal Factors Shape Internationalization Strategies of Swedish Firms

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Hedberg; Christian Villasana; [2023]
    Nyckelord :Entry Modes; Internationalization; Internal Factors; Host Country Conditions; Entry Mode Strategy; Dissemination Risk; Control; Resource Commitment; Culture; Market Attractiveness; Legal Environment; Uncertainty;

    Sammanfattning : Multinational corporations (MNCs) encounter intricate challenges as they expand their global presence, which demands strategic decision-making. The selection of an entry mode significantly impacts various aspects of a firm's operations, stakeholder relationships and long-term performance. LÄS MER

  2. 2. Attraktivt havsnära eller under ytan? : En studie om hur kommuner arbetar med strategisk planering för att minska risken för översvämningar i havsnära lägen.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Felicia Eneman; Malin Sahlin; [2023]
    Nyckelord :strategisk planering; klimatanpassning; översvämningsrisk; planprocess;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna ökar havsnivåer och nederbörd, vilket påverkar våra samhällen. Svensk lagstiftning kräver att kommuner klimatanpassar och inte utsätter bebyggelse för risk. Trots detta driver politiska viljor och attraktivitet på exploatering i havsnära lägen, som anses vara sårbara för översvämningsrisk. LÄS MER

  3. 3. Exploring the Influence of Cognitive Social Capital on the Attractiveness of Innovation Hubs : An Analysis of Industry Attraction and Network Development in Southern Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Fahim Mohammed; [2023]
    Nyckelord :Innovation; Innovation Hub; Social Capital; Cognitive Social Capital CSC ;

    Sammanfattning : This study provides valuable insights into the factors making an innovation hub attractive to potential tenants, with a specific emphasis on the role of cognitive social capital (CSC). Drawing on semi-structured interviews with industry professionals, the research uses thematic analysis to parse out key themes and sub-themes. LÄS MER

  4. 4. Skolan - en spegel av samhället : En fallstudie om kommunens möjligheter att förebygga skolsegregation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Lovisa Bohlin; Oscar Wärme Sahlin; [2023]
    Nyckelord :Student composition; School segregation; Free school choice; Localization; Neoliberalism; School planning;

    Sammanfattning : This case study explores school segregation prevention in Karlstads municipality. It adresses the division in Swedish schools based on students backgrounds and socioeconomic status, hindering education quality and limiting diverse interactions. Residential segregation and school choice contribute to the issue. LÄS MER

  5. 5. Arbetsgivarkommunikation på sociala medier - Hur utformning av arbetsannonser påverkar mottagares attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Josefin Olsson; Helena Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :employer branding; brand attitude; elaboration likelihood model; EmpAt-scale; organizational attractiveness; arbetsgivarvarumärke; varumärkesattityd; EmpAt-skalan; organisationsattraktivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag är det viktigare än någonsin att vara en attraktiv arbetsgivare för att attrahera spetskompetens inom områden som IT och Tech. I takt med digitaliseringen har efterfrågan blivit större än utbudet för kompetenser inom dessa områden och arbetsgivarkommunikation har blivit ett allt mer aktuellt område inom fältet strategisk kommunikation. LÄS MER