Sökning: "Students with foreign background"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Students with foreign background.

  1. 1. Överbryggande av matematikbarriärer : Främjande av motivation och prestation för elever med utländsk bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kemal Gojak; [2024]
    Nyckelord :achievement; inclusion; mathematics 7-9; migration background; motivation; inkludering; matematik 7-9; motivation; prestation; utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Det har gjorts omfångsrika jämförande studier, både nationella och internationella, vilka antyder att elever med utländsk bakgrund presterar sämre i skolan när det gäller kunskapsnivå och resultat i matematik till skillnad från elever med inhemsk bakgrund. Denna studie undersöker på vilket sätt matematiklärare på högstadiet anpassar sin pedagogiska metodik för att överbrygga utmaningar och hinder samt öka motivationen och självförtroendet för dessa elever. LÄS MER

  2. 2. Modelling Factors Affecting Academic Performance in Swedish Schools with Multiple Linear Regression

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Johanna Breivold; [2023]
    Nyckelord :Academic performance; average qualification point; foreign background; educational level; teacher s degree; students per teacher; staffing ratio; organizer; multiple linear regression; Studieresultat; genomsnittligt meritvärde; utländsk bakgrund; utbildningsnivå; lärarexamen; lärartäthet; huvudman; multipel linjär regression;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines factors affecting the academic performance in Swedish schools. Specifically, the average qualification point among ninth grade students in schools in Stockholm municipality during the academic year 2021-2022 are studied. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar lärare för att utveckla flerspråkiga elevers ämnesspråk? : En kvalitativ studie i hur fem lärare beskriver sina erfarenheter och arbetssätt i främjandet av flerspråkiga elevers språkutveckling i svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :David Larsson; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; translanguaging; language development; multilingual students; second language development; Flerspråkighet; transspråkande; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : I ett alltmer globaliserat samhälle har den svenska skolan utvecklats till en plats där människor med olika bakgrunder och språkliga erfarenheter möts. I den svenska skolan talas enligt Skolverket (2012) mellan 150–200 språk. Statistik från Skolverket (2022a) visar att 26 % av alla elever i grundskolan har utländsk bakgrund. LÄS MER

  4. 4. Investigation on practice ability of evidence-based nursing among nursing students of different grades

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Ruyi Yan; Yangbin Zhou; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim: To investigate the practice ability of evidence-based nursing among nursing students ofdifferent grades.Method: This study is descriptive and adopts a convenient sampling method, 184 nursingstudents from freshmen to juniors of Lishui University were be selected as the researchobjects, and a questionnaire survey was conducted. LÄS MER

  5. 5. Inkludering Eller Exkludering? : En kvalitativ studie om studenter med utländsk bakgrund, och deras upplevelser av inkludering, exkludering och sociala relationer i samband med studier vid Linnéuniversitetet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Hazem Dakel; Fauzia Hussaini; [2023]
    Nyckelord :foreign students; challenges; integration; support services; and social capital;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate students with a foreign background, and their experiences of inclusion, exclusion and social relations in connection with being integrated into an academic environment at Linnaeus University. The study was based on eight semi-structured interviews with students, leading to the identification of different themes that may have influenced the emotional experiences of integration: background, education, support in integration and personal identity. LÄS MER