Sökning: "students per teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden students per teacher.

  1. 1. Lärarledd undervisning i fokus. En djupdykning i svenska lärosätens respons på Januariavtalets förslag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Ahnstedt; [2023-06-12]
    Nyckelord :Lärarledd undervisning; högre utbildning; politisk implementering;

    Sammanfattning : This study investigates how Swedish higher education institutions argued for and positioned themselves regarding the proposal for increased teacher-led instruction within the framework of the January Agreement. Despite the acknowledged importance of teacher-led instruction for successful schooling, the Swedish Teachers' Union has reported that approximately 70% of students in teacher education programs receives eight or fewer hours of teacher-led instruction per week. LÄS MER

  2. 2. Modelling Factors Affecting Academic Performance in Swedish Schools with Multiple Linear Regression

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Johanna Breivold; [2023]
    Nyckelord :Academic performance; average qualification point; foreign background; educational level; teacher s degree; students per teacher; staffing ratio; organizer; multiple linear regression; Studieresultat; genomsnittligt meritvärde; utländsk bakgrund; utbildningsnivå; lärarexamen; lärartäthet; huvudman; multipel linjär regression;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines factors affecting the academic performance in Swedish schools. Specifically, the average qualification point among ninth grade students in schools in Stockholm municipality during the academic year 2021-2022 are studied. LÄS MER

  3. 3. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER

  4. 4. Investigating the Potential of Circular Economy in Stockholm’s Craft Classes : A Case Study Comparing Secondary Wood to Virgin Wood Using LCA and LCC

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Magdalena Smolic; Zin Haji; [2023]
    Nyckelord :Life Cycle Assessment; LCA; Life Cycle Costs; LCC; behavioral study; environmental impact assessment; circular economy; reuse; climate neutral cities; wood craft class; land use; water use; global warming potential; Livscykelanalys; LCA; Livscykelkostnadsanalys; LCC; Beteende studie; miljökonsekvensbedömning; cirkulär ekonomi; återanvändning; klimatneutrala städer; träslöjd; markanvändning; vattenanvändning; global uppvärmningspotential.;

    Sammanfattning : This thesis evaluates the environmental, economic, and social impacts of implementing secondary wood from recycling centers into wood crafts in Stockholm schools. The thesis is conducted in a case study setting as a part of the "Climate Neutral Stockholm 2030" sub-project 3. LÄS MER

  5. 5. Är inte skiss bara för esteter? : Utveckling av elevers skissande i kursen Teknik 1

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elisabeth Daram Westling; [2023]
    Nyckelord :teknik; arkitektur; design; foresight; innovationer; humanteknologi;

    Sammanfattning : This short study concerns introduction of sketching by hand, in three first year classes in the Technology Programme at a Swedish Gymnasium. The purpose with the study has been the searching of ways to unfold 1) the student’s approach to sketching 2) their sketching skills 3) the development of a teacher’s didactic tools for sketching in the Technology Programme. LÄS MER