Sökning: "Suzanne Collins"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Suzanne Collins.

  1. 1. Economic Inequality in Suzanne Collins : The Hunger Games: A Marxist Reading

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Sofie Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Literature studies; English literature; Hunger Games;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Individen i kollektivet : en studie om social exkludering i Divergent och Hungerspelen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Alma Löfstrand; [2022]
    Nyckelord :Social exkludering; utanförskap; Divergent; Hungerspelen; Veronica Roth; Suzanne Collins;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur social exkludering skildras i Divergent och Hungerspelen och diskutera resultaten ur ett litteraturdidaktiskt perspektiv. Syftet är att utifrån fyra kategorier, som alla är faktorer som indikerar social exkludering, undersöka dels på vilket sätt faktorerna förekommer, dels hur protagonisten förhåller sig till dem. LÄS MER

  3. 3. Government and Power in Young Adult Dystopias

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Hanna Persson; [2022]
    Nyckelord :literature; young adult literature; YA; dystopian fiction; dystopia; dystopias; dystopian literature; politics; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Dystopian fiction first appeared as a literary genre in the 1870s and has since been known to conduct social criticism of the real world in a futuristic, fictive form. As it has evolved during the 20th century it has grown into a widely researched topic. LÄS MER

  4. 4. Litterära vägar till fantastiska världar : Hungerspelen i svenskämnets litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Simone Lejon; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; skönlitteratur; science fiction; dystopi; postapokalyptisk science fiction; fantastisk litteratur; ungdomslitteratur; Hungerspelen; litteraturundervisning; svenskämnet; didaktik; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att analysera Suzanne Collins roman Hungerspelen och finna uttryck som sedan kopplas till gymnasieskolans värdegrund. Detta för att ta reda på vilken didaktisk potential som kan utvinnas ur romanen. Teorin bakom analysen är didaktisk potential i samsyn med Alkestrands (2016) definition av begreppet. LÄS MER

  5. 5. Teaching Ethics Through Young Adult Literature : - An Analysis of Suzan Collins’ The Hunger Games

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Nilsson Linn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :The Hunger Games; Teaching ethics; Young adult literature; EFL education; Literary analysis;

    Sammanfattning : This essay explores the use of young adult literature, primarily the young adult novel The Hunger Games by Suzanne Collins (2008), and how it creates an educational potential for learning and discussing ethics and ethical dilemmas for upper secondary school students. First, the curriculum for upper secondary school in Sweden is examined and confirms literature as important content of communication in the English subject and what the role of literature can be. LÄS MER