Sökning: "Svårigheter av arabiska"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Svårigheter av arabiska.

  1. 1. Comparison between the SiP-test (Situated Phoneme test) and conventional Swedish SIN (TiB)-test (Speech in Noise Test). : An experimental comparison of two methods for speech perception in people with Arabic as mother tongue.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elpida Saridou; [2023]
    Nyckelord :Speech perception; speech recognition test; speech in noise test; speech test; Swedish speech perception test; situated phoneme test; non-native; bilingualism;

    Sammanfattning : Background: The difficulties for people to understand and perceive speech in second languages in the presence of background noise is well documented in the literature. Similar difficulties have been reported in bilinguals. LÄS MER

  2. 2. Modersmålsundervisning i arabiska : En kvalitativ undersökning om svårigheter i modersmålsundervisning i arabiska utifrån modersmålslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katia Sahloul; [2022]
    Nyckelord :Arabiska; modersmålsundervisning; modersmål; heterogena elevgrupper; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka de praktiska svårigheterna som modersmålslärare möter i sin undervisning i grundskolan och gymnasiet när det gäller undervisning i modersmålet arabiska. I studien har jag utgått från följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  3. 3. Dialektala problem i modern standardarabisk skrift för arabiska elever i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :DINA Al-RAWI; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka svårigheter i skrift för elever som studerar modersmålet i arabiska. Jag använder mig för detta av en kvalitativ undersökningsmetod. Jag valde att intervjua tre elever som studerar arabiska på stadier mellan 6-9, samt tre lärare, varav två undervisar arabiska och den tredje undervisar svenska. LÄS MER

  4. 4. Modersmålsundervisningen i arabiska Möjligheter, Utmaningar och glädjeämnen sett ur olika perspektiv på ett urval av grundskolor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jihad Khalil; [2019-03-28]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; hemspråk; flerspråkighet; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att med en intervjuundersökning få kunskap om hur arabiska modersmålslärare, elever och rektorn till modersmålsenheten i en västsvensk kommun upplever modersmålsundervisningen. Vilka fördelar, svårigheter, utmaningar och framgångsfaktorer uppstår i samband med detta uppdrag? Teori: Studien om modersmålsundervisning utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. Att uttala eller inte uttala: En kvalitativ studie i utbildningsvetenskap om elevers förmåga att uttala ord på engelska

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Alexandra Andersson; [2019]
    Nyckelord :Uttal; fonetik; dialekter; engelska; svenska; polska; arabiska; persiska; vietnamesiska; utbildning; uttalsövningar; General Works;

    Sammanfattning : Uttal i det engelska språket är inte alltid det lättaste för alla elever. Det som påverkas elevernas uttal är i vissa fall vilket modersmål de talar, och givetvis hur länge de har studerat engelska, samt hur mycket de har blivit exponerade för språket tidigare. LÄS MER