Sökning: "Svensk Skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Svensk Skrivning.

  1. 1. Grammatikundervisningens betydelse för grundskoleelevers skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Brundin; Emma Helsing; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; grammatik; skrivande; undervisning; förstaspråk L1 .;

    Sammanfattning : Syftet med översikten är att undersöka huruvida grammatikundervisning har någon effekt på elevers skrivande och i sådana fall vilken typ av grammatikundervisning som ger störst effekt. Vi har som utgångspunkt utgått från äldre forskning som visar att grammatik inte har någon effekt på elevers skrivutveckling. LÄS MER

  2. 2. När barn möter lyrik : En litteraturstudie om hur poesi kan användas språkutvecklande i svenskundervisningen för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Grahn; Malin Josefsson; [2021]
    Nyckelord :poesi; språkutveckling; lyrik; årskurs F-3; lärarens roll; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar poesi i undervisningen för årskurs F-3. Poesi ska ingå i svenskundervisningen enligt syfte och centralt innehåll i kursplanen för svenska. LÄS MER

  3. 3. Den (o)likvärdiga bedömningen i svenskämnet och dess orsaker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nickolina Engelberger; [2020]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; Textbedömning; Lärares erfarenheter; Normer; Samstämmighet;

    Sammanfattning : Denna översikt syftar till att ge en bild av vilka orsaker som ligger bakom bristerna i likvärdig bedömning i skolans svenskämne. I översikten har jag valt att fokusera på textbedömning då skrivning är en komplex handling som ställer höga krav på den bedömande läraren. LÄS MER

  4. 4. Elever med dyslexi beskriver sina extra anpassningar för läsande och skrivande : En fenomenografisk studie med fokus på elevers upplevelser av motivation och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wicktoria Busz; Erik Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Extra adjustments in dyslexia; Grade 5-6; Student interviews; Phenomenography; Participation; Motivation; Extra anpassningar vid dyslexi; Åk 5-6; Elevintervjuer; Fenomenografi; Delaktighet; Motivation;

    Sammanfattning : Elever med dyslexi har i svensk skola rätt till extra anpassningar, vilka ska svara upp mot elevernas behov gällande stöd för läsning och skrivning. I den här studien har vi utifrån en fenomenografisk forskningsansats undersökt hur elever i åk 5 - 6 med dyslexi beskriver sina extra anpassningar gällande läsning och skrivning med avseende på delaktighet och motivation. LÄS MER

  5. 5. Från ord till handling : Implementering av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Hjalmarsson; [2018]
    Nyckelord :Multilingual; literacy; Competence; Systems theory; School; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; flerspråkighet; kompetensutveckling; systemteori; skola; Läslyftet;

    Sammanfattning : The field of special education includes the adjustment of education for students who do not reach knowledge requirements. During the last few years the PISA study has shown a negative trend amongst Swedish students regarding reading comprehension. LÄS MER