Sökning: "Synfält"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade ordet Synfält.

  1. 1. Automatiserad shoppingvagn : Utveckling av elektroniskt hjälpmedel inom shopping

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Hassan Darwish; Timmy Ta; [2024]
    Nyckelord :Reglerteknik; Automation; Robot;

    Sammanfattning : Rapporten presenterar ett projekt inom utveckling av ett autonomt elektroniskthjälpmedel för shoppingmiljön, där hjälpmedlet ska kunna följa en användare undervistelsen. Projektet är strukturerat i två huvudsakliga segment, där det första segmentet involverar användarens lokaliseringsprocess. LÄS MER

  2. 2. Mobile phones and attention : An experimental study examining mobile phone distraction

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Moa Taube; Linda Åkerlund; [2023]
    Nyckelord :attention; distraction; mobile phone; working memory; uppmärksamhet; distraktion; mobiltelefon; arbetsminne;

    Sammanfattning : Mobile phones have become a natural part in our lives and with them, challenges and concerns rise. Mobile phones are designed to catch our attention, which equals unwanted distractions in many situations. Previous research is ambiguous as to in what situations mobile phones harm our attention and cause distraction. LÄS MER

  3. 3. ALGORITMERS INVERKAN PÅ PRESTANDA : En jämförande analys av algoritmer för synfält i flockbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Flockbeteende; Boids; Spelutveckling; Algoritm; QuadTree; Unity;

    Sammanfattning : I detta arbete jämförs prestanda mellan olika implementationer av algoritmer som utför samma uppgift. Som sammanhang för algoritmerna har flockbeteende inom datorspel använts. En anledning till att använda flockbeteende i datorspel och film är att öka realismen i det som presenteras på bildskärmen. LÄS MER

  4. 4. Usability Study for Environment-Aware Avatar Interactions in Augmented Reality (AR)

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shreeya Sathe; [2023]
    Nyckelord :Usability study; holographic communication; extended reality; avatar interactions;

    Sammanfattning : This Ericsson project investigates avatar interactions in Augmented Reality (AR) and allows users to interact with a full-sized 3D avatar that is aware of the user’s local environment. This project aimed to evaluate the system's usability and identify potential use cases where users might want to interact with an avatar. LÄS MER

  5. 5. Kamerakalibrering i MATLAB : Komplement till studier av kompression av sulor i kolfiberskor

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Lina Hagberg; Linnéa Hed; [2023]
    Nyckelord :Carbon fiber plate; Compression; Computer Vision Toolbox; Camera Calibration.; Kolfiberplatta; Kompression; Kamerakalibrering; Computer Vision Toolbox; Camera Calibration.;

    Sammanfattning : Syftet med aktuellt arbete var att kalibrera en kamera i MATLAB, med hjälp av tillägget Computer Vision Toolbox, samt utforma ett skript som kan konvertera pixelkoordinater i MATLAB till rumskoordinater. Resultatet av arbetet agerar som ett komplement till en studie på Gymnastik- och idrottshögskolan, där kompression av skosulor undersöks med hjälp av kamera och MATLAB-skript. LÄS MER