Sökning: "TAKK tecken som alternativ och kompletterande kommunikation malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden TAKK tecken som alternativ och kompletterande kommunikation malmö högskola.

  1. 1. ”Dina händer har du med dig hela tiden” En studie om pedagogernas användning utav TAKK i grundsärskolan ” Your hands do you have with you all the time ” A study of teachers use of TAKK in special school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nermana Uzunic; [2016]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication AAC ; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; Kommunikation; Språkutveckling; Särskola; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK ;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte: Syftet med studien är att undersöka pedagogernas användning utav TAKK i deras undervisning i grundsärskolan. Mina frågeställningar är: 1.På vilket sätt använder pedagogerna TAKK och i så fall varför?2.Vilka TAKK kunskaper har pedagogerna?3. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på barns användning av TAKK

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Graves; [2015]
    Nyckelord :alternativ; kommunikation; kompletterande; språkstörda; språkutveckling; TAKK; tecken;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie var att genom en kvalitativ intervjumetod belysa hur pedagoger på tre förskolor varav två språkförskolor och en språkavdelning använder TAKK (Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation). På båda förskolorna används TAKK som hjälpmetod för att stödja barn som har en språkstörning. LÄS MER

  3. 3. -Mitt språk är sjukt! My language is sick!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Frid; [2013]
    Nyckelord :Förskolan; Integrering; Samspel; Språkstörning; Språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att genom kvalitativa intervjuer belysa hur personal på två förskolor, där man arbetar med TAKK (Tecken som Alternativ/Kompletterande Kommunikation), ser på användningen av TAKK i arbetet med barn i åldrarna ett till fem år. Våra frågeställningar är om personalen anser att användning av TAKK gynnar barnens språkutveckling och om det gynnar samspelet i barngruppen. LÄS MER

  4. 4. En dag av språkstimulering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Waldenvik; [2012]
    Nyckelord :barns språkutveckling; fri lek; fysisk språkmiljö; förskolan; högläsning; samtal; social språkmiljö; språkstimulering; TAKK;

    Sammanfattning : En oro för svenska elevers sjunkande skolresultat har gjorts gällande. Då grunden för läsning läggs i förskolan har förtydliganden av mål och riktlinjer för barns språkliga utveckling gjorts i den nyligen reviderade läroplanen för förskolan. LÄS MER

  5. 5. TAKK som stöd för barns kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Hansson; Camilla Larsson; [2011]
    Nyckelord :TAKK; Barns kommunikation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : TAKK står för Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. TAKK kompletterar det talade ordet för att tydliggöra det som sägs. Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken uppfattning pedagoger har om TAKK och dess betydelse för barnens kommunicerande. LÄS MER