Sökning: "Tanja Olsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Tanja Olsson.

  1. 1. Genus - ett dilemma i vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tanja Tuomainen; Emilia Olsson; [2016]
    Nyckelord :Genus; Könsarbetsdelning; Neutralitet; Reproduktion av kön; Studie- och yrkesvägledning; Vägledning;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledaren står inför ett dilemma när det kommer till att vägleda elever på ett sådant sätt att deras studie- och yrkesval inte begränsas av kön, samtidigt som de enligt Sveriges vägledarförenings (2007) etiska riktlinjer skall förhålla sig till neutralitet och objektivitet. Hur förstår vägledare den könsuppdelade arbetsmarknaden och hur ser de egentligen på sitt ansvar att vägleda utifrån ett genusperspektiv? På vilket sätt upplever vägledarna att genus kommer till uttryck i vägledningssamtal och hur agerar de för att inte reproducera kön? Detta är en kvalitativ studie i form av intervjuer med sju examinerade studie- och yrkesvägledare runt om i Skåne som tar sin utgångspunkt i Linda Gottfredsons teori om begränsningar och kompromisser och Yvonne Hirdmans teori om genussystemet. LÄS MER

  2. 2. En tvättäkta historia? storytelling som marknadsföringsstrategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Rebecca Gustafsson; Charlotte Lund; Tanja Olsson; [2010]
    Nyckelord :kulturverksamheter; storytelling; upplevelsekonsumtion; konsumtionssamhälle; identitetsskapande; marknadsföringsstrategi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Avsikten är att undersöka kulturverksamheters externa marknadskommunikation utifrån antagandet att dessa verksamheter använder storytelling som marknadsföringsverktyg. Frågeställningar som ämnas besvaras är; Hur uttrycks storytelling i kulturverksamheters tryckta marknadskommunikation? Hur uttrycks storytelling i kulturverksamheters internetbaserade marknadskommunikation? Metod: Utifrån valda teorier har en relevant metod arbetats fram. LÄS MER

  3. 3. Det handlar inte om att vara först utan om att vara bäst- en studie om innovationsutveckling i tjänsteföretag

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Malin Wallerborn; Tanja Lundvall; Evelina Olsson; [2009]
    Nyckelord :tjänstelogik; tjänsteföretag; tjänsteinnovation; värdenätverk; organisatoriskt lärande; kundlojalitet; kundvärde; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Det handlar inte om att vara först utan om att vara bäst – en studie om innovationsutveckling i tjänsteföretag Utbildning: Service Management, Magisteruppsats Författare: Tanja Lundwall, Evelina Olsson och Malin Wallerborn Handledare: Erika Andersson Cederholm och Filippa Säwe Problemformulering: Större delen av dagens forskning om innovationsutveckling är anpassad efter industriföretagens förutsättningar. I samband med tjänstesektorns starka tillväxt och ökade betydelse för den svenska ekonomin krävs emellertid ett annat fokus som i större utsträckning tar utgångspunkt i tjänstelogikens karaktärsdrag. LÄS MER