Sökning: "Teacher certification"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden Teacher certification.

  1. 16. ”…man har ju tagit del av två lärarutbildningar, såklart att jag har mer i mitt bagage.”

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Olsson; Emilie Kristiansson; [2016]
    Nyckelord :ULV-projektet; Invandrade Lärare; Studie- och yrkesvägledning; Hinder; Möjligheter.; Opportunities; ULV-project; Immigrant Teachers; Study- and career guidance; Obstacles;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och dagstidningar visar att det kommer många invandrade akademiker till Sverige, däribland lärare, samtidigt som det råder stor brist på pedagoger. Utländska lärares vidareutbildning är ett projekt vid sex universitet och högskolor i Sverige, dit lärare med en utländsk examen kan vända sig för att komplettera sin utbildning och få en svensk lärarlegitimation eller behörighet. LÄS MER

  2. 17. Kan kvalitetsarbete vara utan kvalitet? En diskursanalys av utbildningsaktörers tal om problem och lösningar för skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Louise Warenius; [2015-09-23]
    Nyckelord :diskurs; kvalitetsbegreppet; diskursanalys; Michel Foucault; makt; utbildningspolitik;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to examine how different actors in the Swedish educational system are producing a discourse based on the concept of quality focusing on problems and solutions in order the improve the Swedish school system as a whole. The empirical material used in the thesis consists of a Government proposal concerning a certification system for teachers, a publication from the unions Lärarförbundet and Lärarnas Riksförbund that organize teachers and a document from the Swedish Schools Inspectorate, whose mission is to audit schools. LÄS MER

  3. 18. Är en professionell lärare en lämplig lärare? : en idéanalys av debatten om lärarlegitimationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Peters; [2015]
    Nyckelord :Teacher certification; profession; education; Lärarlegitimation; profession; didaktik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate perceptions of the teaching profession and education in the political debate concerning teacher certification. I have, based on the purpose, issued three question that form the basis of this study. LÄS MER

  4. 19. Lärarlegitimationer : Statusökning eller slöseri?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :CarlVictor Hagersten; [2015]
    Nyckelord :Teacher certification; High school teachers; Questionnaire; Status; Lärarlegitimation; gymnasielärare; enkät; status;

    Sammanfattning : This study investigates certified and non-certified teachers in Sweden and how they themselves view the status of their profession. Teacher certifications were introduced to Sweden in 2011, under the assumption that it would raise the status of qualified teachers. LÄS MER

  5. 20. Lärarlegitimation och andra auktorisationssystem – Likheter, skillnader och skälen därtill

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Mårten Ihd; [2015]
    Nyckelord :Förvaltningsrätt; auktorisation; lärarlegitimation; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den här texten behandlar auktorisationsregler, med ett särskilt fokus på lärarlegitimationer. Det huvudsakliga syftet är att avgöra om utformandet av lärarlegitimationsreformen var det riktiga för att uppnå syftet med reformen, men texten fungerar även som en sammanställning av gällande rätt. LÄS MER