Sökning: "Teoretisk resonemang"
Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden Teoretisk resonemang.
1. Att bygga broar : Specialpedagogers och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Högberg, A. & Olsén, K. (2023) Att bygga broar – Specialpedagoger och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö universitet. LÄS MER
2. Arbetsterapeuters professionella resonemang om äldre personer i risk för suicid : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabiliteringSammanfattning : Arbetsterapeuters professionella resonemang om äldre personer i risk för suicid Abstrakt Introduktion: Suicid ökar med stigande ålder och har högst prevalens bland äldre personer. För att minska äldres suicidalitet är det viktigt att identifiera riskfaktorer, samt utveckla effektiva insatser. LÄS MER
3. Konsulters upplevelser av work-life balance : En komparativ utforskande fallstudie mellan kvinnor och män utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Bakgrund: Konsultyrket är en yrkesroll som kan innefatta hög press, suddiga arbetsgränser och en föränderlig vardag. Därav tenderar deras balans mellan arbetet och livets andra domäner, att hamna i obalans. LÄS MER
4. Att möta varje barns behov och känslor : En kvalitativ studie om att främja högkänsliga barns självkänsla i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Högkänslighet är ett personlighetsdrag som på senaste åren fått uppmärksamhet i media. Högkänsliga personer bearbetar sinnesintryck på djupare plan än andra och barn som upplevs högkänsliga har enligt forskning en högre benägenhet av att utveckla en dålig självkänsla (Aron, 2016). LÄS MER
5. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER