Sökning: "Teori självkänsla"

Visar resultat 6 - 10 av 164 uppsatser innehållade orden Teori självkänsla.

  1. 6. Kvinnors upplevelser av sociala medier, skönhetsideal och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johanna Formichella; Ulla Norrhäll; [2023]
    Nyckelord :Social media; Beauty ideals; Self-esteem; Women; Social Impact Theory; A Theory of Social Comparison; Objectifiation Theory; Sociala medier; Skönhetsideal; Självkänsla; Kvinnor; Teori om social påverkan; Social jämförelseteori; Objektifieringsteorin;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har inriktat sig på att utforska hur kvinnor i åldrarna 18 – 35 år upplever sociala medier och dess eventuella påverkan på deras självkänsla och skönhetsideal. Tidigare forskning inom området har visat varierande resultat där både positiva och negativa aspekter framhållits. LÄS MER

  2. 7. Naturvetenskapens plats på förskolegården : En kvalitativ studie om hur förskollärare synliggör naturvetenskap utomhus i förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rima El-Cheikh Mahmoud; Rose Larsson; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskolegård; didaktik; pragmatik; förskollärare; barns lärande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap utomhus tillsammans med barn på förskolegården. De centrala frågorna är: Hur beskriver förskollärare förutsättningarna som de skapar för barnens naturvetenskapliga lärande utomhus på förskolans gård? Hur beskriver deras arbete med att synliggöra naturvetenskap utomhus på förskolegården? Metoden som används är semistrukturerade intervjuer och vi undersökte tidigare studier kring just huruvida naturvetenskapen är tydlig för barn eller inte och vad som är orsaken till detta. LÄS MER

  3. 8. Analog och digital läsning vid tematisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Aunér; Salén Cecilia; [2023]
    Nyckelord :Analog läsning; digital läsning; tematisk undervisning; fokus; koncentration; intresse;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen ändrar om landskapet för lärare och elever. Skolorna måste ställa om hur undervisningen bedrivs där alltmer läromedel blir digitalt. Det ställs frågor kring effekterna på elevers lärande och läsning. Forskning på området visar på såväl positiva som negativa effekter av den ökade digitaliseringen. LÄS MER

  4. 9. Matematiklärare och speciallärares möte med elever i matematikängslan : samsyn och insatser för att minska matematikängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linnéa Persson; Marie Moberg; [2023]
    Nyckelord :Matematikängslan; förebyggande arbetssätt; undervisning; relationer; interventioner;

    Sammanfattning : Matematikängslan är ett fenomen många elever i skolan upplever. Trots detta talas det väldigt lite om detta i skolan. Det har visat sig att matematikängslan inte bara ger konsekvenser för kunskapsinhämtning under skoltiden utan att det även får konsekvenser för de drabbade individerna senare i livet. LÄS MER

  5. 10. Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Haraldsson; Jenny Sund; [2022-11-28]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; skrivprocessen; identifiering; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. LÄS MER