Sökning: "Teori självkänsla"

Visar resultat 11 - 15 av 164 uppsatser innehållade orden Teori självkänsla.

  1. 11. “Det blir ett kämpande som kvinna om man ska vara den som reklamen och stereotyper säger” - En kvalitativ intervjustudie om hur äldre kvinnor upplever modeller i anti-aging reklambilder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cecilia Bengtsson; Lovisa Lidung; [2022-02-10]
    Nyckelord :Anti-aging; Stereotyper; Ålderism; Könsmärkt ålderism; Reception;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur sex kvinnor upplever modeller i reklambilder för anti-aging produkter avsedda för deras ålder. Teori: Ålderism, könsmärkt ålderism, stereotyper, receptionsteori. Metod: Kvalitativ metod med en receptionsanalys. Material: Sex stycken intervjuer med kvinnor i åldrarna 53-63 år. LÄS MER

  2. 12. Vägledning för individer med bakgrund i kriminalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Freddie Holmertz Wrede; Clarabella Birgell; [2022]
    Nyckelord :Kriminalitet; Stigma; Vägledning; Arbetsmarknad; Socialt samspel;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vägledning i koppling till kriminalvård undersökts. Syftet med arbetet har varit att granska hur vägledning kan fungera som resurs för att ge före detta kriminella möjlighet att återgå till arbetsmarknaden och undvika återfall till kriminalitet. LÄS MER

  3. 13. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :drama; phenomenography; preschool; educators; perceptions; drama; fenomenografi; förskola; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER

  4. 14. Det bästa av två världar - svårigheter och möjligheter : En kvalitativ intervjustudie om multinetiska individers identitetsskapande i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marie Dahl; Stina Johnsson; [2022]
    Nyckelord :multietnisk; identitet; etnicitet; multietnisk identitet; etnisk identitet; identitetsprocess;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med föreliggande studie har varit att undersöka den multietniska identifieringen och upplevelsen i Sverige. Studiens bidrag ur ett svenskt kontext ses särskilt värdefullt då tidigare forskning om etnisk identitet är begränsat sett till studier som fokuserar sig till just multietniska individer och ger dem en egen identitet. LÄS MER

  5. 15. Vi hör inte världens sång längre : En text om kravet på den nya människans tänkande bortom gott och ont

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Tanja Ulriksson; [2022]
    Nyckelord :Friedrich Nietzsche; Frantz Fanon; Édouard Glissant; Nietzsche; Fanon; Glissant; människan; bortom gott och ont; skillnad; dekolonial; relation; opacitet; motsatsförhållande; politisk filosofi; genealogi; gränstänkande; Sylvia Winter; rhizom; värden; värderande; aktivistisk filosofi; avkolonialisering; detalj; moralens genealogi; jordens fördömda; poetics of relation; relationens filosofi; poetik; kaos; moral; dekonstruktion; det dekoloniala;

    Sammanfattning : Världen är oupplösligt sammankopplad i sina relationer och förhållanden, ändå finner människan sätt att separera och låta skillnader hindra henne från att leva och samexistera i sin mångfald. Friedrich Nietzsche skriver ”Kanske uttrycker vårt ord ’människa’ (manas) ännu något av denna självkänsla: människan betecknade sig själv som det väsen som mäter värden, som värderar och mäter, som det ’värderande djuret i sig’. LÄS MER