Sökning: "Theory of Experience and Education"

Visar resultat 1 - 5 av 844 uppsatser innehållade orden Theory of Experience and Education.

  1. 1. UNGA VUXNAS UPPFATTNINGAR OM FALSKA NYHETER OCH DERAS TILLIT TILL NYHETSKANALER. En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Andrea Ångman; [2024-03-01]
    Nyckelord :Fake news;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to look into what low-educated and highly-educated young adults aged 20-30 think affects the spread of fake news and how they feel that their trust in news sources is affected when they become increasingly exposed to it. By mapping the respondents' view of the phenomenon of fake news and its influence on their information intake, the study aims to understand whether their trust in news sources is affected. LÄS MER

  2. 2. "Lärare läser betygskriterier och kursplaner som djävulen läser bibeln eller… typ.” : en kvalitativ intervjustudie med sju gymnasielärare om momentet ergonomi i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elsa Karis; Sanna Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ergonomi; Läroplansteorin; Ramfaktorteorin; Idrott och hälsa; Hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med ergonomi på gymnasiet i ämnet idrott och hälsa. Studien avser att besvara följande frågeställningar: - Hur tolkas de ergonomiska inslagen i styrdokumenten av gymnasielärare? - Hur arbetar gymnasielärare med ergonomi i ämnet idrott och hälsa? - Vilka möjligheter och begränsningar upplever gymnasielärare vid undervisning om ergonomi? Med utgångspunkt i läroplansteorin och ramfaktorteorin har studien undersökt hur sju behöriga lärare utformar sin undervisning kring momentet ergonomi i idrott och hälsa kurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. UPPLEVD TRYGGHET I EN TID AV ESKALERAT SKJUTVAPENVÅLD : En kvantitativ studie över betydelsen av storstadsområden och sociodemografiska egenskaper

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Jäderberg; Maja Palm; [2024]
    Nyckelord :gang violence; gun violence; metropolitan areas; perceived security; shootings; socio-demographics;

    Sammanfattning : Gun violence has increased significantly in Sweden in the past years. The purpose of this study is therefore to investigate whether the number of shootings has an impact on the residents' sense of perceived security in Sweden's metropolitan areas, with the control variables of the socio-demographic characteristics gender, age and education level. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av triage på akutmottagning : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Lina Vernblom; Olivia Hugosson; [2024]
    Nyckelord :Emergency department; Nurses; Triage; Triage systems; Experiences; Akutmottagning; Sjuksköterskor; Triage; Triagesystem; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sveriges akutmottagningar tog år 2022 emot 1 798 000 besök. För att prioritera patienters vårdbehov och därmed strukturera arbetet på akutmottagningen används triage. Triage utförs oftast av sjuksköterskor och är den initiala bedömningen av patienters medicinska allvarlighetsgrad. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i idrott och hälsa : En kvalitativ studie kring lärarnas använding av digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :John Wahlund; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; motivation; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the high school teacher perception and experience of digital tools in the subject physical education. The research questions focudes on the digital competence of the teachers, their motivation to use digital tools in physical eduacation, and the advantages and disadvantages of using digital tools in teaching. LÄS MER