Sökning: "Tillsägelser"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade ordet Tillsägelser.

  1. 6. Tillsägelser i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av strategier vid tillsägelser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Paulina Johansson; [2020]
    Nyckelord :Tillsägelse; direkt vägledning; indirekt vägledning; anknytningsteorin; sociala band;

    Sammanfattning : Denna studie belyser hur fyra förskollärare i en mellanstor stad i södra Sverige uppfattar de strategier de använder vid tillsägelser i förskolan och om deras relation till barnet påverkar hur den blir. Studien är av kvalitativ ansats och för att undersöka förskollärarnas uppfattningar genomfördes en semistrukturerad intervju per förskollärare. LÄS MER

  2. 7. Tjenare Tarzan! Kom lilla gumman, jag ska hjälpa dig! : Hur påverkar förskolepersonalens utbildningsnivå bemötandet av pojkar och flickor i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Magnusson; Hanna Wernberg; [2019]
    Nyckelord :kön; genus; jämställdhet; normer; bemötande; förskola; yrkesgrupper; utbildningsnivå; doing-gender;

    Sammanfattning : Inledning I dagens samhälle är förskolans verksamhet representerat av en rad olika yrkesgrupper. Förskollärare, barnskötare, långtidsvikarier, ateljéristor samt specialpedagoger är ett par exempel på de olika grupper, vilka barn och vårdnadshavare möter dagligen. LÄS MER

  3. 8. ”Det är inte bara att vårda utan också att lära” : En fenomenografisk studie om förskolepedagogers barnsyn utifrån barns behov och pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Freja Näslund; [2019]
    Nyckelord :barnsyn; förhållningssätt; förskola; pedagog och uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers uppfattningar av barnsyn utifrån barns behov och pedagogers förhållningssätt. Barnsyn och uppfattningar är ett komplext begrepp som behöver studeras vidare för att kunna generera medvetenhet och insikter över hur synen på barn och dess uppfattningar faktiskt påverkar barns villkor i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Lärares arbete med beröm och korrigering av elevbeteenden : En kvalitativ intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Gustafsson; Sofia Danielsson; [2019]
    Nyckelord :Beröm; korrigeringar; tillsägelser; relationer; beteende;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur ett antal lärare arbetar med att berömma och korrigera elever samt lärarnas tankar och resonemang kring ämnet. Detta sker genom observationer och en kvalitativ intervjustudie med sju olika lärare verksamma i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  5. 10. Barnets behov sätts i centrum : pedagogers reflektioner om konflikthantering i samlingssituationen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Abrahamsson; Frida Sjöstrand; [2018]
    Nyckelord :förskola; samling; konflikt; hantering; konfliktförebyggande;

    Sammanfattning : Inledning Varje dag sker konflikter i förskolan och som en del i vårt uppdrag beskrivs det att förskolan ska stötta barnen till att utveckla sin förmåga att kunna fungera enskilt och i grupp, hantera konflikter och att ta ansvar för att det finns gemensamma regler i förskolan. Vi har valt att i denna studie lägga vårt fokus på pedagogers reflektioner kring konflikthantering i samlingssituationen. LÄS MER