Sökning: "Tillsägelser"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade ordet Tillsägelser.

  1. 21. "Jag skulle vilja ha fler kollegor som inte är så jävla normala" - En studie av fritidspedagogers arbete för att motverka traditionella könsmönster

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Gillborg; Wictor Sundell; [2016]
    Nyckelord :femininitet; fritidshem; fritidspedagoger; genus; heteronormativitet; könsmönster; maskulinitet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur fritidspedagoger arbetar med att motverka traditionella könsmönster, vilket enligt styrdokument är ett av skolans uppdrag. I läroplanen för skola, förskoleklass och fritidshem definieras dock inte vad ett sådant arbete egentligen innebär, vilket lett oss fram till den första frågeställningen: ”Hur definierar fritidspedagoger traditionella könsmönster?”. LÄS MER

  2. 22. Värdegrunden i förskolan : Pedagogers arbete med värdegrunden i den dagliga verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Pernilla Henriksson; Johanna Nilsson; [2016]
    Nyckelord :förskola; värdegrunden; pedagoger; arbetssätt; förhållningssätt; tillsägelser;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Krusenvik; [2015-11-27]
    Nyckelord :interaktion; samspel; svårigheter; utvecklingsmöjligheter; små barn; livsvärldsfenomenologi; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta diskutera utvecklingsmöjligheter för samspelet. Studiens frågeställningar är: När, var och hur samspelar eller samspelar inte barnen och pedagogerna på avdelningen? Vad utvecklar respektive hindrar barnens och pedagogernas möjligheter att samspela med varandra i verksamheten? Hur kan pedagogerna främja barnens samspelsförmågor på förskolan? Teori: Livsvärldsfenomenologins teoretiska och filosofiska grund används som teoretisk grund i beskriven studie. LÄS MER

  4. 24. Tillsägelser och beröm i klassrummet ur ett socialkonstruktionistiskt genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alé Svensson Alé; [2015]
    Nyckelord :genus; tillsägelser; beröm; lärare; bemötande;

    Sammanfattning : Denna observationsstudie har haft som syfte att undersöka beröm respektive tillsägelser i klassrumsinteraktion, vilka situationer dessa handlingar förekommer i, samt hur läraren fördelar dem mellan pojkarna och flickorna i klassrummet ur ett socialkonstruktionistiskt genusperspektiv. Metoden som använts för att uppnå detta syfte är både ostrukturerade och strukturerade observationer. LÄS MER

  5. 25. Får flickor spela fotboll? : En studie om lärarens bemötande av flickor och pojkar i idrottsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Christine Gebrail; [2015]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; idrottsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar I denna studie undersöks hur genus konstrueras i det pedagogiska mötet mellan lärare och elev i idrottsundervisningen. Denna empiriska studie ger svar på de två frågeställningar som använts som verktyg för att uppfylla syftet. LÄS MER