Sökning: "Tillsägelser"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade ordet Tillsägelser.

  1. 11. Förskolans rutinsituation - hinder eller möjligheter för barns kommunikation : En studie om yngre barns intra-aktioner med alternativa kommunikationsmaterial som bild och tecken vid förskolans rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Håkansson; Lina Pålsson; [2018]
    Nyckelord :Posthumanism; agentisk realism; intra-aktion; sammanflätning; alternativa kommunikationsmaterial som bild och tecken; kommunikation; förskolans rutinsituation;

    Sammanfattning : Examenstudiens inriktning fokuserar på vad som sker i mötet mellan de yngre barnen i åldrarna 1–3 år, förskolepersonal, bild och tecken som alternativa kommunikationsmaterial vid rutinsituationerna hallen och samlingen. Tidigare forskning vi har tagit del av visar att användandet av bild och tecken gynnar barns språk- och kommunikationsutveckling. LÄS MER

  2. 12. Sitt still! Bra jobbat! : Lärares användning av tillsägelser och beröm i klassrummet ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Burman; Sofia Stenmark; [2018]
    Nyckelord :Genus; normer; beröm; tillsägelser; klassrum; interaktion;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Motivation för matematikläxor : ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Ryttersson; Madelene Tegelman; [2018]
    Nyckelord :Motivation; matematik; föräldraengagemang;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om elevers motivation och föräldrars engagemang när det kommer till läxläsning i matematik. Syftet med uppsatsen är att förstå vilket stöd elever i tidigare skolår upplever sig få från föräldrar vid matematikläxor och i vilken mån detta verkar forma elevens motivation till matematikläxan. LÄS MER

  4. 14. Under ordningsamma former : En samtalsanalytisk studie av hur lärare och elever konstruerar daglig ordning och agenda i klassrummet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Kirwan; [2018]
    Nyckelord :pedagogy; observations; ethnomethodology; conversation analysis; classroom order; classroom agenda; disruptive behaviour; reproaches; pedagogik; observationer; etnometodologi; samtalsanalys; klassrumsordning; skolagenda; elevbeteende; tillsägelser;

    Sammanfattning : Att etablera och upprätthålla ordning i klassrummet är en komplex uppgift för lärare, särskilt för oerfarna lärare som ännu inte har etablerat egna framgångsrika metoder. Syftet med denna studie är att analysera hur lärare och elever konstruerar lokal ordning och agenda, genom empiriska observationer av daglig klassrumsinteraktion. LÄS MER

  5. 15. "Matstund-Viktig pratstund?" : En studie kring kommunikationen vid måltidssituationer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Daniel Frost; Mikael Lundqvist; [2017]
    Nyckelord :Preschool; meal; communication; preschool teacher; children; gender and teacher control; Förskola; måltid; kommunikation; förskollärare; barn; genus och lärarkontroll;

    Sammanfattning : Engelsk titel: “Mealtime- important communication?”- A study of communication at mealtime situations in preschool Studiens mål: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur kommunikationen vid måltidssituationen på förskolor ser ut idag. Bakgrund: Att våra matvanor grundläggs i unga år är sedan länge känt. LÄS MER