Sökning: "UDL"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet UDL.

  1. 16. Tillgängliga lärmiljöer och tydliggörande pedagogik för ökad inkludering och delaktighet : - ur ett pedagog- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Susanna Lindström; Malin Liljeqvist; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; delaktighet; tillgänglighet; lärmiljö och struktur.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger och elever i grundskolan upplever specialpedagogiskt stöd och stimulans, genom användandet av specialpedagogiskt material och gemensamma stödstrukturer, kan bidra till delaktighet, tillgängliga lärmiljöer och därmed inkludering. Vilka möjligheter och vinster liksom hinder och svårigheter upplevs? Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med pedagoger och elever, vilka deltagit i ett skolutvecklingsarbete, samt en kompletterande enkät till pedagoger. LÄS MER

  2. 17. Extra anpassningar i grundskolan : - Belastning, svårighet eller en möjlighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Monika Eriksson; Sara Stighall; [2019]
    Nyckelord :Extra anpassningar; kvalitativ intervju; olika skolprofessioner; ramfaktorteorin; Skrtics teori; UDL Universal design for learning;

    Sammanfattning : År 2014 kom en ny lag gällande arbetet med extra anpassningar. I lagen tydliggörs den undervisande pedagogens skyldighet att sätta in extra anpassningar i ett skede där eleven inte ses nå målen. Ändringen i skollagen har medfört direkta och indirekta effekter på arbetet med extra anpassningar inom skolor i Sverige. LÄS MER

  3. 18. Non-uniformly distributed compression perpendicular to the grain in steel-CLT connections : Experimental and Numerical Analysis of bearing capacity and displacement behaviour

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Noah Ncube; Stephen Sabaa; [2019]
    Nyckelord :Compression; Perpendicular to the Grain; Cross-Laminated Timber CLT ; Connection; Non-uniformly distributed; Finite element; Load configuration factor;

    Sammanfattning : Previous studies have mainly focused on the behaviour of timber under uniformly distributed compression perpendicular to the grain (CPG) loads. However, there are many practical applications in which timber is loaded by non-uniformly distributed CPG loads. LÄS MER

  4. 19. Låt oss tala om de ”svåra” eleverna – en studie om möjligheter att göra skolan tillgänglig för alla elever ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Millbäck; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; reflekterande samtal; relationskompetens; tillgänglig lärmiljö; UDL; KASAM.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractMillbäck, Susanna (2019). Låt oss tala om de ”svåra” eleverna – en studie om möjligheter att göra skolan tillgänglig för alla elever ur ett lärarperspektiv. (Let’s talk about the ”challenging” pupils – a study about abilities to make school available to all pupils from a teacher perspective). LÄS MER

  5. 20. Likvärdiga laborationsredogörelser : En jämförelse av skriftliga och muntliga laborationsrapporter som bedömningsunderlag i kemi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Kajsa Löfgren Söderberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; gymnasiet; språkinriktad; SOLO-taxonomi; UDL;

    Sammanfattning : I kemiundervisning på gymnasiet sker bedömning traditionellt via skriftliga prov. Som varierad undervisning har laborationsrapporter ett inlärningssyfte och är samtidigt bedömningsunderlag. När undervisning behöver anpassas, erbjuds ofta muntliga istället för skriftliga examinationer. LÄS MER