Sökning: "UDL"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade ordet UDL.
11. Universell design för lärande : En aktionsstudie om lärares lärande
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna masteruppsats syftar till att bidra med kunskap om lärares lärande och undersöka deras användning av kulturella redskap i en aktionsstudie. I studien undersöks processen i ett arbetslag där universell design för lärande (UDL) presenteras och diskuteras som en möjlig stödstruktur för undervisningen i form av en aktionsstudie. LÄS MER
12. Ett fall för Gal'perin : Hur kan specialpedagogen stödja läraren i planeringen av differentierad undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur specialpedagoger kan använda Gal’perins teori samt Universell design som lärande (UDL) som redskap i sitt handledningsuppdrag för att tillsammans med läraren skapa en differentierad undervisning. Studien är kvalitativ. LÄS MER
13. The impact of Universal Design for Learning in higher education. Experiences of university teachers two or three years after attending a workshop series on UDL
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose with this study is to problematize implementation of the concept of universal design for learning (UDL), (Meyer, Rose & Gordon, 2014) in higher education. The study focuses on what university teachers express regarding their experiences of the concept of UDL two or three years after having taken part of a series of workshops to learn UDL. LÄS MER
14. Universal design for learning : En studie av lärares implementering och erfarenheter av UDL i klassrummet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare upplever att arbeta enligt modellen Universal Design for Learning och hur det blir synligt i deras klassrum. Vi vill utforska vilka förtjänster och fallgropar lärarna kan se med UDL som modell för en tillgängliggörande lärmiljö som gynnar elever med olika förutsättningar, däribland elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
15. Förutsättningar för ledning och stimulans : En kvalitativ studie av betydelsefulla aspekter i skolors arbete med ledning och stimulans
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER