Sökning: "Undervisningsmodeller för läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Undervisningsmodeller för läsförståelse.

  1. 1. Läsförståelsestrategier – verktyg för att förstå en text : En kvalitativ studie om hur fem lärare använder sig av läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Klaesson; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension strategies; Reading comprehension; Reading comprehension strategy teaching; Teaching models in reading comprehension; Läsförståelsestrategier; Läsförståelse; Läsförståelsestrategiundervisning; Undervisningsmodeller i läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem verksamma lärare i årskurs 1-3 använder läsförståelsestrategier i sin undervisning för att utveckla elevers läsförståelse. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar: Vilka läs-förståelsestrategier används av lärarna? I vilka undervisningskontexter används läsförståelse-strategier? Vad anser lärarna vara särskilt viktigt i arbetet med läsförståelsestrategier? Studien är av kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  2. 2. "HUR TAR MAN SIG AN EN TEXT?” : En kvalitativ studie av åtta F–3-lärares beskrivningar av sin undervisning i läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Jonsson; Ellen Hamrelius; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; konstruktivistisk kunskapssyn; undervisningsmodeller; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta lärare i årskurserna F–3 beskriver att de arbetar med läsförståelse för att eleverna ska nå målen i svenska och för att förbereda eleverna för nationella proven i årskurs 3. För att studera detta användes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 3. Vad kan du göra när du inte förstår vad du läser? : En kvalitativ studie om lärares användande av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Karlsson; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension strategies; reading comprehension; reading comprehension strategy teaching; teaching models in reading comprehension; grade 1-3; läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelsestrategiundervisning; undervisningsmodeller i läsförståelse; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är viktigt för att klara sig i ett kunskapssamhälle som bygger på skriftspråklig kompetens (Bråten, 2008a). Det senaste resultatet i Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2016 visar att svenska elever är svagare i att tolka och värdera texter jämfört med andra länder (Skolverket, 2017b). LÄS MER

  4. 4. Att läsa med förståelse : En kvantitativ studie om undervisning i läsförståelse årskurs 1–3

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Ulrika Johansson Jemail; [2018]
    Nyckelord :reading comprehension; reading comprehension strategies; teaching models; metacognition; survey; läsförståelse; läsförståelsestrategier; undervisningsmodeller; metakognition; enkät;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur lärare i åk 1–3 beskriver att de arbetar för att utveckla elevernas läsförståelse. I denna kvantitativa studie har hundra lärare som undervisar i åk 1–3 runt om i Sverige fått svara på en webbenkät. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse-att läsa med ögonen och öronen : Lärares beskrivning av elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ann Åsberg; [2018]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategy; teachers; education; mapping; läsförståelse; läsförståelsestrategier; lärare; undervisning; kartläggning;

    Sammanfattning : Jag har som syfte med den här studien att belysa hur undervisande svensklärare i årskurs 4-6 beskriver hur de kartlägger och undervisar eleverna i läsförståelse. Studien är en kvalitativ studie där jag har använt semistrukturerade intervjuer. Fem lärare från fyra olika skolor har deltagit. LÄS MER