Sökning: "Universitets- och högskoleutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Universitets- och högskoleutbildning.

  1. 1. "Jag önskar att jag kunde få vara bara elev" - Om punktkriftsläsares litteraturtillgång i högre studier

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Anna Wallsten; [2023]
    Nyckelord :Vision disorders; Education; higher; Citizenship; Power; Empowerment Social Sciences ; Braille; Synskador; Universitets- och högskoleutbildning; Medborgarskap; Makt samhällsvetenskap ; Empowerment; Braille;

    Sammanfattning : This study aims to explain the experiences that individuals with visual impairments in higher education undergo. In this study, I focus on people who consider themselves braille readers, as my objective is not only to investigate the reality regarding the process of acquiring accessible literature but also to understand the importance of braille literacy in a broader sense. LÄS MER

  2. 2. Vilka läser kompletterande pedagogisk utbildning och hur hamnade de där? : En undersökning av studenter som valt en alternativ väg till lärarexamen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nils Petter Hansson; [2023]
    Nyckelord :Kompletterande pedagogisk utbildning; KPU; utbildningsstrategier; lärare; ämneslärare;

    Sammanfattning : Den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) infördes 2011 med syfte att bredda upptagningen till lärarutbildningen. Utbildningen riktar sig till personer som redan studerat en universitets- eller högskoleutbildning, och som bedöms ha tillräckliga ämneskunskaper för att bli lärare efter tre terminers komplettering av utbildningsvetenskap och VFU. LÄS MER

  3. 3. ”Det kändes som enda sättet till ett bättre arbete” : En kvalitativ studie om traditionella könsmönsters påverkan på unga kvinnors utbildningsbehov

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Hanna Sundman; [2021]
    Nyckelord :unga kvinnor; högre utbildning; könssegration; genus; symboliskt och kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka och analysera traditionella könsmönsters påverkan på unga kvinnors upplevda utbildningsbehov. För att uppfylla syftet har studien avsett att besvara följande frågeställningar: Varför upplever unga kvinnor ett utbildningsbehov efter gymnasiet? Hur kan unga kvinnors utbildningsval i gymnasiet förstås och diskuteras utifrån ett genusperspektiv? Hur kan unga kvinnors investering i högre utbildning förstås och diskuteras utifrån ett klassperspektiv? För att uppfylla syftet har studien tagit avstamp från den kvalitativa ansatsen och detta för att söka djupare förståelse för det studerade fenomenet. LÄS MER

  4. 4. " Det blev inte som jag tänkt mig"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Bokne; Matilda Svensson; [2019]
    Nyckelord :kompletterande aktör; arbetslöshet; högskola universitetsutbildning; etablering; karriärutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det är många individer i Sverige som väljer att påbörja eftergymnasiala utbildningar med en målsättning att få ett stimulerande arbete inom sina utbildningsområden. I en del fall blir individer arbetslösa efter avslutade högskole- och universitetsutbildningar och det kan få negativa konsekvenser för individen och samhället. LÄS MER

  5. 5. Matchad förvärvsgrad i Dalarna och Sverige : Påverkar könsfördelningen i en utbildningsgrupp kvinnors och mäns möjligheter att få ett relevant jobb?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Nationalekonomi

    Författare :Ingels Lindqvist Maria; Stengård Josephine; [2017]
    Nyckelord :Matched employment rate; employment rate; gender; dominant education group; equality; education; discrimination; Dalarna; Sweden; multilinear regression.; Matchad förvärvsgrad; förvärvsgrad; kön; könsdominerad utbildningsgrupp; jämställdhet; utbildning; diskriminering; Dalarna; Sverige; multipel linjär regression.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka den matchade förvärvsgraden för kvinnor och män, i Dalarna och i Sverige, samt att förklara eventuella skillnader. Om en stor andel av utbildningsgruppen vid avklarad examen blir anställda inom andra yrkesområden än vad utbildningen gav kompetens för, är den matchade förvärvsgraden inom utbildningsgruppen låg. LÄS MER