Sökning: "Urvalskriterier"

Visar resultat 16 - 20 av 368 uppsatser innehållade ordet Urvalskriterier.

  1. 16. Ämnesspecifik litteracitet inom SO-ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tora Axelsson; Annina Todorovic; [2023]
    Nyckelord :ämnesspecifik litteracitet; SO-ämnena; strategier;

    Sammanfattning : Litteracitet har kommit att bli ett samlingsbegrepp för den läs-, skriv- och räkneförmåga som krävs för att kunna navigera i dagens demokratiska samhälle. Elever behöver således utveckla olika litteracitetsstrategier för att kunna ta till sig väsentlig kunskap och detta är särskilt centralt inom SO-ämnena. LÄS MER

  2. 17. Effekterna av arbetsterapeutiska interventioner för personer med MS-relaterad fatigue : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Michaela Carlsson; Ronja Larsson; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Effekt; Fatigue; Multipel Skleros;

    Sammanfattning : Bakgrund: Multipel skleros (MS) är en kronisk autoimmun sjukdom som påverkar neurologiska funktioner. Symtomen varierar beroende på lokalisation i centrala nervsystemet (CNS. Ett vanligt symtom vid MS är fatigue, som kan påverka vardagliga aktiviteter och livskvalitet. LÄS MER

  3. 18. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  4. 19. En kunskapsöversikt om genusperspektiv i matematikämnet : finns det skillnader?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fredrika Heland; [2023]
    Nyckelord :gender difference; teaching; girls; education; mathematic;

    Sammanfattning : Sammanfattning Genus i matematikämnet är något det diskuteras om världen över och om hur samhället påverkar uppfattningen avseende genus i matematikämnet. Kunskapsöversikten visar att det finns skillnader avseende genus i matematikämnet, där pojkar visar större framgång i matematik än flickor. LÄS MER

  5. 20. Varför utomhuspedagogik i biologi? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Jozic; Masuda Orozgani; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lågstadiet; Europa;

    Sammanfattning : I den svenska läroplanen LGR22 i biologi (Skolverket 2022) står det att eleverna ska kunna förstå samband i naturen och utveckla sin kunskap om miljön och naturen. För att uppnå detta kan pedagogen gå till väga på olika sätt. Men under många år tillbaka och än idag har skolan arbetat med utomhuspedagogik i biologi. LÄS MER