Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 138 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. A Virtual Reality-Based Study of Dependable Human-Machine Interfaces for Communication between Humans and Autonomous or Teleoperated Construction Machines

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Nikita Sunding; Amanda Johansson; [2023]
    Nyckelord :VR; virtual reality; eHMI; HMI; Human Machine Interfaces; HMI design; Autonomous; Construction machine; machine; Autonomous vehicle; Vehicle-to-pedestrian communication; teleoperated machine; teleoperation; pedestrian; External human-machine interface; Dependability; Dependable Human Machine Intrefaces;

    Sammanfattning : The study aimed to identify and analyse methods for establishing external communication between humans and autonomous/teleoperated machines/vehicles using various Human-Machine Interfaces (HMIs). The study was divided into three phases. LÄS MER

  2. 22. Upplevelserikt och interaktivt lärande om odling : VR-spel med förmågan att undervisa praktisk skötsel av grödor och blommor

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Erik Kesten; Sen Chaipetch; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality VR ; Serious games; Game-based learning; Gamification; Cultivation; Learning; Virtuell verklighet VR ; Serious games; Game-based learning; Gamification; Odling; Lärande;

    Sammanfattning : I detta kandidatarbete kommer vi att utforska och diskutera Virtual Reality (VR) som ett verktyg för lärande. Undersökningen prövar sig mot kontinuerliga speltester såväl som enkäter vars frågor om spelar- och läroupplevelse tar inspiration från Player Experience Inventory (PXI). LÄS MER

  3. 23. VR Touch - Toolkit : Skapandet av ett nytt VR-verktyg för användandet av haptisk feedback och visualisering

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Oskar Nordeman Malm; Jonathan Elm; [2023]
    Nyckelord :Game Design; Virtual Reality; Immersion; Haptic Feedback; Sense of Touch; Virtual Hand; Speldesign; virtuell verklighet; immersion; haptik; beröring; virtuell hand;

    Sammanfattning : Denna undersökning belyser varför beröring är ett viktigt sinne för att stärka VR-upplevelser. Genom att använda beröring som metod för att utforska fysiska egenskaper har vi skapat endigital gestaltning som demonstrerar hur denna unika förmåga kan användas. LÄS MER

  4. 24. Exploring the Potential of Virtual Reality to Promote Sustainable Behaviours: A Mixed-Methods Approach

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Kutman Bekiroglu; [2023]
    Nyckelord :VR; immersion; semi structured interviews; digital material exploration; carbon emissions; behavioural change; embodied sketching.;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore the potential of virtual reality (VR) to promote sustainable behaviours. The literature review draws from various fields that discuss the advantages and limitations of VR in design experiences (Scurati, et al. LÄS MER

  5. 25. Virtuell driftsättning av robotar med VR-teknik

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Simon Qvintmark Marcotti; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete kommer att studera hur en virtuell driftsättning skulle skapas till Gävle högskolans Kuka robotar, var två stuider utförs. Den första studien skapar olika simuleringar med industriprocesser genom att använda Offline programmerings (OLP) programmen KukaSim 4.0 och Visual Components Premium 4.4. LÄS MER