Sökning: "Vad gör jag i fritid"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Vad gör jag i fritid.

  1. 1. Barn som inte stannar kvar på fritidshem : Jag väntar hemma tills mina kompisar kommer från fritids

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Andreas Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; barn; 6-13 år; socialkonstruktionism; kvalitativ studie; omognad;

    Sammanfattning : Fritidshemmet har en viktig samhällelig funktion för barn mellan 6–13 år. Verksamheten kombinerar meningsfull fritid med undervisning och främjar barns sociala lärande. Men barns tillträde till fritidshem är villkorad och styrs av sina vårdnadshavares livssituation. LÄS MER

  2. 2. Jag vill inte gå på fritids mer! : En kvalitativ studie om varför elever väljer att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Arvidsson; Emil Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns aktörskap; ramfaktorteorin; vårdnadshavare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån vårdnadshavares perspektiv belysa varför vissa elever valt att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder, t.o.m. årskurs fyra. LÄS MER

  3. 3. ”Jag skulle ändå vilja gå kvar, det är mycket roligare” - En studie om varför elever väljer att stanna eller sluta på fritids och vad de gör istället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nikolina Lindsjö; Saga Cronberg; [2020]
    Nyckelord :barns fritid; barns perspektiv; fritidshem årskurs 4-6;  meningsfull fritid; meningsfullt fritidshem; slutar på fritidshemmet;

    Sammanfattning : Elever i årskurs 4-6 slutar på fritidshemmen och vi vet inte riktigt varför eller vad de gör istället.Syfte med denna studie är att förstå vad som ligger bakom årskurs 4–6 elevers val att antingenstanna eller lämna fritids. Syftet är vidare att ta reda på vad eleverna gör på sin fritid. LÄS MER

  4. 4. ”Hade inte YouTube funnits hade jag inte haft den synen på livet som jag har” - Högstadieelevers identitetsarbete genom läsning av traditionell och digital litteratur ”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mathilda Månsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att förstå vilka texter ungdomar på högstadiet läser i och utanför skolan men också synliggöra hur de resonerar kring sitt identitetsskapande i relation till läsning av traditionella och digitala texter. Strävan ligger i att belysa svenskundervisningen och utveckla en vidgad förståelse för vilka läsvärldar som bör ingå i svenskundervisningen och i vilken utsträckning svenskämnet ger utrymme för ungdomarnas identitetsarbete. LÄS MER

  5. 5. Stenhård i fejset men jävligt lös i magen : den relationella kampen mellan lärare och elev.

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ola Halén; [2016]
    Nyckelord :relational learning; hard rock; Lgr11; Lgy11; self-esteem; self-confidence; relationellt lärande; hårdrock; Lgr11; Lgy11; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : Musik finns i alla kulturer och berör oss alla på olika sätt. Syftet med denna uppsats är att söka en djupare förståelse för vad en musikgenre kan betyda för elever. Studien går ut på att undersöka hur elever använder musiken för att klara av sin vardag både vad gäller skola och fritid. LÄS MER