Sökning: "Val 2004"
Visar resultat 6 - 10 av 228 uppsatser innehållade orden Val 2004.
6. Sjuksköterskans upplevelse av det hälsofrämjande arbetet med rökavvänjning bland lungcancerpatienter : En kvalitativ intervjustudie
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Bakgrund: Cancer är ett samlingsnamn för en stor grupp sjukdomar som kan drabba många organ i kroppen. I Sverige är lungcancer den femte vanligaste formen av cancer. Tobaksprodukter är förknippade med många hälsoproblem, inklusive lungcancer. LÄS MER
7. Väsentligt samhällsintresse : En studie om hur man inom planering argumenterar för vad som anses utgöra ett väsentligt samhällsintresse
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Planerare ställs ständigt inför olika former av val och avvägningar som ska göras mellan olika intressen. Ett exempel på en sådan avvägning är den mellan bevarande eller exploatering av jordbruksmark, vilken denna uppsats tar avstamp i. LÄS MER
8. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER
9. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER
10. 18 år av historieskrivning: En historiografisk undersökning av kandidatuppsatser i historia vid Lunds universitet mellan åren 2004 – 2021
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att genomföra en kvantitativ undersökning av kandidatuppsatser i historia från Lunds universitet skrivna mellan åren 2004 och 2021. Det empiriska underlaget utgjordes av de uppsatser som fanns digitaliserade på Lund Student Papers. LÄS MER