Sökning: "Variation i matematikundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 150 uppsatser innehållade orden Variation i matematikundervisning.

  1. 16. Matematikundervisning bland knappar, klossar och mosaik : En kvalitativ studie där förskollärare beskriver sin användning av återbruksmaterial i förskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carolin Börjesson; Charlotta Skoogh; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; återbruksmaterial; material; matematikundervisning; återanvändningscenter; materialiteter; samhandling; agens; agenter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare använder återbruksmaterial och hur det kan samhandla med annat material i matematikundervisning. Genom att tillföra återbruksmaterial kan förskollärare möjliggöra att barn får erfara varierande matematikundervisning, då det bidrar till en mångfald av material. LÄS MER

  2. 17. Hur främjas lärmiljön i matematik : Elever i matematiksvårigheter, matematiklärare, speciallärare och deras tankar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Linda Borup; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; kommunikation; matematiksvårigheter; samarbete; tidiga stödinsatser; tillgänglig lärmiljö och variation;

    Sammanfattning : Borup Linda, (2023). Hur främjas lärmiljön i matematik. Elever i matematiksvårigheter, matematiklärare, speciallärare och deras tankar.Speciallärarprogrammet, Institutionen för  skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 18. “Det är svårt när det inte ser ut som vanligt” : En empirisk studie om kritiska aspekter av tallinjen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; tallinje; kritiska aspekter; variation; variationsmönster; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : God taluppfattning är grunden i all matematik och kunskap om tal är en vanligdel i definitionen om taluppfattning. Tallinjen kan användas som hjälpmedel föratt utveckla elevers taluppfattning. För att kunna utveckla undervisningen kringtallinjen behöver läraren veta vilka kritiska aspekter som hör ihop med detmatematiska området. LÄS MER

  4. 19. En komparativ läromedelsanalys av ämnesinnehåll och representationer i matematik utifrån det nationella bedömningsstödet : utifrån det nationella bedömningsstödet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Arvidsson; Evelina Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Representationer; matematik; läromedel; bedömningsstöd.;

    Sammanfattning : De flesta läromedel som används i svensk skola tar sin utgångspunkt från det centrala innehållet och kunskapskraven som står i läroplanen för ämnet matematik. När läromedlet i matematikundervisningen utgör en stor del av elevers kunskapsutveckling uppstår frågan om läromedlen skapar rätt förutsättningar och utgör en grundläggande kunskapsutveckling för eleverna. LÄS MER

  5. 20. "Jämför och förklara för en kompis" : En läromedelsstudie av elevers möjligheter till samarbete och kommunikation i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Kunosson; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; läromedel; matematikundervisning; samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att i fyra läromedel avsedda för matematikundervisning i årskurs 3 granska förekomsten av uppgifter som uppmuntrar eleverna till samarbete och kommunikation och även utforska i vilka delar av läromedlet som dessa uppgifter återfinns. Vidare var syftet att granska vilken form av samarbete som läromedlen uppmuntrar till och vad för sorts uppgifter som anses vara mest lämpade för samarbete. LÄS MER