Sökning: "Variation i matematikundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 150 uppsatser innehållade orden Variation i matematikundervisning.

  1. 21. Lärarens stöd till enskilda elever i åk 5 i matematiska problem : Lärarens varierade stöd genom Scaffolding med hjälp avfrågor för att vägleda eleven framåt i problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louise Westerlund; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Matematiska problem; Problemlösning; scaffolding; stöttande frågor;

    Sammanfattning : Skolan ansvarar för att eleverna utvecklar förmågor för att klara sig i framtidens samhälle. Ett viktigt uppdrag som skolan har är att lärarna behöver ordna situationer så att eleverna lär sig lösa matematiska problem med målet att bli självständiga i detta arbete. LÄS MER

  2. 22. Digitala läromedel i matematikundervisningen : En enkätstudie om att använda digitala läromedel i matematikundervisningen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Marcusson; Sturesson Fredrik; [2022]
    Nyckelord :Digital curriculum resources; mathematics education; the didactic triangle; grade 1–3; Digitala läromedel; matematikundervisning; didaktiska triangeln; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : School constantly changes and adapts methods to teach and contents according to the society. The change has led to a growing trend for digitalcurriculum resources in the classroom and mathematic as a subject. LÄS MER

  3. 23. Lärandestrategier i matematik för elever i de lägre årskurserna : En studie av lågstadielärares och elevers syn på lärandestrategier i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Anesa Dzubur; [2022]
    Nyckelord :digitala hjälpmedel; kommunikation och kooperativt lärande; matematikundervisning; lärandestrategier;

    Sammanfattning : Lärarens val av olika lärandestrategier påverkar elevers lärande. Syftet med detta examensarbete var att undersöka lågstadielärares och elevers syn på och användning av lärandestrategier och hjälpmedel i matematikundervisningen samt hur dessa påverkar elevers lärande. LÄS MER

  4. 24. En varierad matematikundervisning? - En studie om lärares användning av arbetsformer och arbetssätt i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Amanda Gideonsson; Frida Gideonsson; [2022]
    Nyckelord :Lärobok; matematik; motiv; variation; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Syftet med denna studie var att öka insikten om vilka arbetsformer och arbetssätt som lärare använder i matematik-undervisningen för årskurserna 1–3. Studien syftade även till att undersöka vilka motiv verksamma lärare beskrev att de har när de väljer arbetsformer och arbetssätt i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 25. Distansundervisningen i matematik under covid-19 pandemin : För- och nackdelar med matematikundervisning på distans samt dess metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Anders Enkell; Sami Scharin; [2022]
    Nyckelord :mathematics; covid-19; online; attitude; method; distance learning;

    Sammanfattning : Med bakgrund i covid-19 pandemins nedstängning av skolor krävdes det ändringar i undervisningen. Denna studie grundas i egna erfarenheter av distansundervisning samt frågor kring elevers och lärares upplevelser av pandemins inverkan på skolan med fokus på matematik. LÄS MER