Sökning: "Variation i matematikundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 150 uppsatser innehållade orden Variation i matematikundervisning.

  1. 11. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  2. 12. Digitala verktyg i matematikundervisningen : En enkätstudie utifrån lågstadielärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Lydia Nordin; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärare; lågstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka lågstadielärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen och deras erfarenheter av användningen av dessa i klassrummet. Data samlades in genom webbenkäter, en länk till enkäten publicerades i två Facebook-grupper. LÄS MER

  3. 13. Elevers användning av olika representationsformer i skriftlig matematisk kommunikation : - En riktad kvalitativ innehållsanalys av elevlösningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Hallmén; [2023]
    Nyckelord :representations; written communication; mathematics education; high school; representationsformer; skriftlig kommunikation; matematikundervisning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Forskning visar att representation och skriftlig kommunikation är två viktiga komponenter i utvecklingen av elevers matematiska förmåga. Denna studie avser att öka kunskapen om elevers användning av olika representationsformer i deras skriftliga kommunikation i matematik på gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 14. Vem undervisar? Läraren ellerläroböckerna?Who is teaching? : The teacher or the textbooks?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :aya Ghali; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Matematikundervisning; undervisningsmetoder; läroböcker; prestationsförmåga; intresse; tidiga skolår; lärarroll; Skolverket; forskning; alternativa metoder;

    Sammanfattning : Elevernas presentationer i matematikämnet visar ett konsekvent samband med deras intresse. Enökad användning av matematikböcker i undervisningen har observerats, där lärarhandboken ärmer tillgänglig. LÄS MER

  5. 15. Variera för att effektivisera? : En litteraturstudie av variationsteorins användning inom matematikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Jangbrand Shala; Sabina Johansson; [2023]
    Nyckelord :variation theory; learning study; didactics of mathematics; primary school; variationsteorin; learning study; matematikundervisning; F-3; grundskola;

    Sammanfattning : Matematik är ett komplext ämne som upplevs som svårt av många elever, därför behöver undervisningen ge goda förutsättningar för att utveckla elevers matematikkunskaper. En teoretisk grund som används av allt fler lärare och skolor för att utveckla matematikundervisningen är variationsteorin. LÄS MER