Sökning: "Variation i matematikundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 150 uppsatser innehållade orden Variation i matematikundervisning.

  1. 6. Digitala verktyg och dess påverkan i matematikundervisningen : En observations- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadin El-Machharawi; Sumeja Avdija; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematik; lågstadiet; IKT; digitalisering; applikationer;

    Sammanfattning : Digitalisering har ökat samt utvecklats senaste årtionde och dagens teknologi har ett stort inflytande på samtliga verksamheter. Digitalteknik är bland de största utvecklingarna som har påverkat jordens befolkning. LÄS MER

  2. 7. Se istället för att räkna : En litteraturstudie om undervisning i del-helhetsrelationer inom addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Jenny Carlsson; Linda Govori; [2023]
    Nyckelord :additiva del-helhetsrelationer; lågstadieelever; matematikundervisning; addition och subtraktion;

    Sammanfattning : Additiva del-helhetsrelationer innebär en förståelse för hur de tio bastalen kan kombineras och vilken relation de har till varandra. Syftet med denna studie är att undersöka vad forskning säger om hur undervisning kan skapa en förståelse för elever om tals del-helhetsrelationer. LÄS MER

  3. 8. Matematikundervisning för flerspråkiga elever : En kvalitativ studie om lärarnas uppfattningar kring svårigheter och gynnsamma strategier inom matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Tara Baker; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; andraspråkselever; scaffolding; utmaningar; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka hur lärare uppfattar flerspråkighet samt hur de arbetar språkutvecklande i matematikundervisningen för att stödja flerspråkiga elever. Genom att lyfta fram sex undervisande lärare inom mellanstadiets matematikundervisning strävar studien efter att belysa de utmaningar som dessa lärare möter och förstå de specifika strategier och metoder de använder för att stödja flerspråkiga elevers inlärning. LÄS MER

  4. 9. Konkreta material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Lundström; Cornelia Bjurström; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; manipulatives; elementary school; teaching methods; Matematikundervisning; konkret material; grundskola; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Det finns en bred variation av hjälpmedel som existerar i syfte att stödja matematikundervisning. Ett av dessa hjälpmedel kan benämnas konkreta material. Syftet med denna studie är dels att undersöka hur forskningsfältet kring konkreta material ser ut, dels att undersöka vilka utmaningar användandet av konkreta material medför. LÄS MER

  5. 10. Inkluderande matematikundervisning i enlighet med Agenda 2030

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jenny Levin; Ellinor Fält; [2023]
    Nyckelord :inclusion; mathematics; education; sustainability; inkludering; matematik; undervisning; agenda 2030; hållbarhet;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to determine how teachers in their future profession can provide an inclusive mathematics education, free from discrimination, in fulfilment of goal 4 (SDG 4) in the sustainable development goals in Agenda 2030. Goal 4 is to “Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all” (UN, 2022). LÄS MER