Sökning: "Visuellt stimuli"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Visuellt stimuli.

  1. 1. The Effects of Event Segmentation on Object Recognition Memory and Retrospective Temporal Judgements About Objects

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Saara Siintola; Ebba Campbell; [2020]
    Nyckelord :event perception; event segmentation theory; episodic memory; object recognition; temporal perception; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sättet som världen presenterar sig för våra sinnesorgan är genom en kontinuerlig ström av information, men vår upplevelse av den är uppdelad i diskreta händelser. Enligt eventsegmenteringsteorin är den här segmenteringen en inbyggd och automatisk del av mänsklig kognition. LÄS MER

  2. 2. Öppna ögonen för vinterns fägring : vad kan stadens lövfällande växter erbjuda vintertid?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Agnes Pettersson; [2020]
    Nyckelord :vinterkvaliteter; vinterfägring; vintervärden; lövfällande växter; vinter; visuell stimuli; vinterstäder; winter qualities; winter beauty; deciduous plants; winter; visual stimulation; winter cities;

    Sammanfattning : Detta arbete redovisar vilka visuella värden det finns att plocka fram i lövfällande växtmaterial vintertid på våra nordliga breddgrader, där vintersäsongen med dess klimat utgör en stor del av året. Förslag på arter som besitter dessa visuella kvaliteter redovisas också. LÄS MER

  3. 3. Ansiktsigenkänning: Effekter av kort- och långtidsretention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Oskar Lindman; Moa Lövdahl; [2019]
    Nyckelord :Face-recognition; long-term retention; extraversion; sex differences; holistic processing; NEO-PI R; Ansiktsigenkänning; långtidsretention; extraversion; könsskillnader; holistiskt processande; NEO-PI R;

    Sammanfattning : Igenkänning av ansikten har främst undersökts i form av korttidsretention. Via sådan forskning har det kunnat påvisas att människor generellt har en bättre förmåga till igenkänning av ansikten jämfört med visuella stimulus av liknande komplexitet. LÄS MER

  4. 4. Doftens påverkan : En kvantitativ studie om multi-sensorisk marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Juwono; Ebba Malmstedt; [2019]
    Nyckelord :sinnesmarknadsföring; impulsköp; multi-sensorisk stimuli; doftkännedom; S-O-R modellen; köpbeteende;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur multi-sensorisk stimuli med förstärkt kongruent doft kopplat till en given produkt påverkar konsumentens köpbeteende i form av köpvolym och impulsköp. Vidare undersöker även studien hur konsumentens uppmärksammande av visuellt stimuli kopplat till produkten påverkar doftkännedomen. LÄS MER

  5. 5. Subtly Influencing Gaze Direction Using a Handheld Augmented Reality Device

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sofia Larsson; Jimmy Åkesson; [2019]
    Nyckelord :eye-tracking; gaze direction; augmented reality; smart glasses;

    Sammanfattning : Smarta och hjälpsamma teknologier kommer ut varje år och blir snabbt en del avvår vardag. Teknologierna blir mer och mer medvetna om när och var vi behöverdem och stödjer oss i att nå personliga mål såsom att ta cykeln istället för bilen tilljobbet. LÄS MER