Sökning: "affärsutveckling småföretag"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden affärsutveckling småföretag.

  1. 1. Lokal affärsutveckling : En kvalitativ studie kring småföretags drivkrafter till att införa e-handel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Björkqvist; Johanna Nirondoke; [2022]
    Nyckelord :E-handel; digital kommunikation; affärsmodeller; digital transformation;

    Sammanfattning : I takt med den snabbt växande digitaliseringen har de digitala förändringarna lett till att e-handeln växt kraftigt. På sikt har den tagit över alltmer och fler konsumenter väljer idag att handla online. Detta har lett till att fler företag har behövt se över sin affärsmodell och anpassa sig efter digitaliseringen. LÄS MER

  2. 2. Behovet av formell ekonomistyrning hos mikroföretag i tillväxt : En flerfallsstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Robin Hillström; Peter Larsson; [2016]
    Nyckelord :Micro-enterprise; small enterprise; small businesses; medium-sized enterprise; SME; management control; formal control; control systems; formal management control; performance management; strategy; organizational development; strategic business development; growth; growth phases.; Mikroföretag; småföretag; mindre företag; medelstora företag; ekonomistyrning; styrmedel; styrsystem; formell ekonomistyrning; modern verksamhetsstyrning; strategi; organisationsutveckling; strategisk affärsutveckling; tillväxt; tillväxtfas.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Mikro- och småföretag har fått en allt större betydelse för sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten i Sverige. 22.6 % av Sveriges företag klassificeras som mikroföretag och denna storleksklass har svårt att växa vidare. LÄS MER

  3. 3. Delegering och ansvarsfördelning : En studie av vunna erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Björn Bexander; Mikael Bladh; [2008]
    Nyckelord :Delegering; ansvar; ledarskap; motivation; kommunikation;

    Sammanfattning : Att avlasta chefen, så att denne får tid affärsutveckling, är viktigt för många småföretag som vill växa. Undersökningar visar på att det är just bristen på tid som hämmar småföretag från att växa. En lösning på detta problem för chefen att delegera och fördela ansvar till medarbetarna i företaget. LÄS MER

  4. 4. Affärsutveckling av svenska mikro- och småföretag i fragmenterad industri.

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Joakim Tuutti; Jessica Grunewald; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats som avhandlar affärsutveckling i mikro – och små industriföretag i fragmenterade branscher är vår undersökningsfråga: ”Hur kan en enskild mindre aktör på en fragmenterad marknad inom svensk tillverkningsindustrin, affärsutveckla sina affärer, stärka sin egen position och förbättra sin lönsamhet?” Huvudsyftet med uppsatsen är att ”att skapa förståelse samt generera förslag på hur mikro- och småföretag verksamma inom en fragmenterad bransch kan gå tillväga för att affärsutveckla sig och sin verksamhet”. Det finns även tre delsyften, nämligen att: kartlägga de problem som finns för aktörerna i fragmenterade branscher, identifiera drivkrafter och hinder för affärsutveckling i dessa samt att uppsatsen skall utmynna i förslag till lämpliga affärsstrategier för mikro – och småföretag verksamma i en fragmenterad bransch. LÄS MER

  5. 5. Vägen fram eller full av damm? : En studie om affärsplanens betydelse för småföretag och dess intressenter

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Laura Buklagina; Jerzy Puterman; Anja Åkerlund; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En affärsplan är ett nedskrivet formellt dokument som bland annat omfattar företagets affärsidé, mål, produktion, interna och externa intressenter, budget och finansiering. Samtliga undersökta institutioner med riktad rådgivning till entreprenörer förespråkar att affärsplanen upprättas för att öka företagets möjligheter till framgång. LÄS MER