Sökning: "aktivera flera sinnen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden aktivera flera sinnen.

  1. 1. Staden som resurs i historieundervisningen : En tematisk analys av hur elever upplever platsens betydelse för lärande i arbetet med lokalhistoria

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Hörnblad; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; lokalhistoria; erfarenhetspedagogik;

    Sammanfattning : I de skandinaviska länderna är det många lärare som använder närmiljön i undervisningen, men trots detta finns det lite forskningsbaserad kunskap om det praktiska genomförandet. Den forskning som finns är till största del inriktad på miljö, vetenskapliga och geografiska ämnen och få mot historieämnet. LÄS MER

  2. 2. Konsten att skapa tillsammans : En undersökning om gemensamt bildskapande för elever med NPF-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Ellinor Mothander; [2019]
    Nyckelord :Pedagogy; design; flow; interaction; movement; Pedagogik; design; flow; interaktion; rörelse;

    Sammanfattning : Hur kan vi främja interaktion, lustfyllt skapande, lek och kreativitet genom gemensamt bildskapande? Vilka metoder kan gynna personer som upplever det sociala samspelet som svårt? I min undersökning tittar jag på hur en grupp elever med NPF-diagnos kan utvecklas genom att arbeta tillsammans med bildskapande. Jag menar att någonting positivt händer i det kollektiva. LÄS MER

  3. 3. Matematik finns utomhus, den ska bara synliggöras : Ett utvecklingsarbete om hur lärare kan arbeta med matematik utomhus i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Franzén; Linda Kjellström; [2011]
    Nyckelord :flera sinnen; förskola; synliggöra matematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Målet med detta utvecklingsarbete var att ta reda på hur utomhuspedagogik kan synliggöra och aktivera flera sinnen och därmed gynna barns lärande och utveckling i matematik. Detta inom områdena god taluppfattning, god problemlösningsförmåga samt kommunikativ förmåga. LÄS MER

  4. 4. Datorstött lärande på gymnasieskolan inom naturvetenskapliga ämnen : med speciell betoning på kemididaktiken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik och design

    Författare :Bjarni Bjarnason; [2006]
    Nyckelord :Kemi; animering; simulering; grafik; dator; virtuell laboration; undervisning;

    Sammanfattning : Elever upplever allt som oftast svårigheter med den naturvetenskapliga undervisningen som ofta upplevs som abstrakt och overklig. De förklaringsmodeller som har beskrivits kring detta är att eleverna har svårigheter med att växla mellan makro (det man ser med ögat) och mikro (molekylär värld). LÄS MER