Sökning: "alcohol market"

Visar resultat 11 - 15 av 92 uppsatser innehållade orden alcohol market.

  1. 11. Öl- och Vinturism på Gotland : En kvalitativ studie om marknadsföringen av ölbryggerier och vingårdar i sociala medier på Gotland

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Ellen Bendixen Söderqvist; Linda Andersson; Liv Lasu; [2022]
    Nyckelord :Marketing; social media; beer tourism; wine tourism; Gotland; tourism industry; beverage tourism; alcohol law; wineyard; beer brewery; Marknadsföring; sociala medier; ölturism; vinturism; Gotland; besöksnäring; dryckesturism; alkohollagen; vingård; ölbryggeri;

    Sammanfattning : In this study beer breweries and vineyards have been studied. The purpose of the study is to illuminate how beer breweries and vineyards on Gotland market themselves on social media and how they address the Swedish law “Alkohollag (2010:1622): 7 kap. Marknadsföring av alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat”. LÄS MER

  2. 12. Economic Impact on Beverage Consumption in Developing Economies

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen; Lunds universitet/Statistiska institutionen

    Författare :Philippa Nantamu; [2022]
    Nyckelord :panel data; fixed effects; beverage consumption; GDP per capita; inflation price change; employment rate; sugar-sweetened beverages; coffee or tea drinks; Business and Economics;

    Sammanfattning : This study aims to find out the long-term relationship between macroeconomic factors and beverage market volume in different countries from 2005 to 2020. Per capita market volume is investigated in aggregated form to gain a clear understanding of the impact on beverage products, covering product type, product process, product distribution per country, and given period. LÄS MER

  3. 13. På gränsen till det illegala:Marknadsföring av det beroendeframkallande ”godiset” : En studie om ungdomars perspektiv på marknadsföringen av vitt snus

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Carlsson; Elvira Jerkovic; [2022]
    Nyckelord :nicotine pouches; nicotine products; health-hazardous products; marketing; young; perception; snus; nikotinprodukter; hälsofarliga produkter; marknadsföring; unga; uppfattning;

    Sammanfattning : Marknadsföring av hälsofarliga produkter inom områden som till exempel alkohol och tobakhar länge ifrågasatts då det går emot främjandet av folkhälsan. Tidigare forskning tyder på att exponering för marknadsföring av dessa produkter leder till ett ökat konsumtionsbeteende hos unga. LÄS MER

  4. 14. Sambandet mellan ESG och finansiell prestation : En kvantitativ studie av börsnoterade kontroversiella företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oscar Lundeberg; David Othérus; [2022]
    Nyckelord :ESG; ROA; ROE; market value; financial performance; controversial companies; ESG; ROA; ROE; marknadsvärde; finansiell prestation; kontroversiella företag;

    Sammanfattning : Background: After the financial crisis in 2008/2009, ESG earned more attention. It was a consequence of the pressure from the general society about social responsibility and sustainability. Companies needed to change and the management strategies included more stakeholders. LÄS MER

  5. 15. Marknadsföring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar : En studie avseende marknadsföring av ohälsosam Tv-reklam och sponsring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oussema Kharrat; Walid Nur; [2022]
    Nyckelord :FIFA World Cup; Unhealthy TV Advertising; Time Span; Color and Design; Världsmästerskapet i Fotboll; Ohälsosam Tv-reklam; Tidsspann; Färg och Design;

    Sammanfattning : Despite the development of digitization, traditional marketing in the form of TV advertising and sponsorship has continued to appear as a marketing strategy for companies and organizations. This is because people spend a lot of time watching different programs, movies and sporting events on different TV channels, which gives this type of marketing a large reach. LÄS MER