Sökning: "allmänhet betydelse för högskola"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden allmänhet betydelse för högskola.

  1. 6. Muntlighet i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Remgren; Emelie Skog; [2016]
    Nyckelord :Bedömningsmatris; Lyssnande; Lärande bedömning; Muntlig framställning; Muntlighet; Nationellt prov; Svenska; Ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur verksamma lärare i svenska arbetar med, och bedömer, muntlighet i årskurs 1 på gymnasiet. Våra forskningsfrågor är: Vilken eller vilka ämneskonceptioner utgår lärare ifrån vid undervisning kring muntlighet i svenska 1? Hur arbetar lärare inför och under den muntliga delen av det nationella provet i svenska 1? Upplever lärare att det finns svårigheter kring bedömningen av den muntliga delen av det nationella provet i svenska 1, och i så fall vilka? Vilka bedömningsmetoder (utöver de som används vid nationella provet) används vid muntlig framställning inom svenska 1 och vilka kompetenser är det som bedöms genom dessa metoder? Vi har gjort en empirisk undersökning med kvalitativa intervjuer och materialet består av fyra informanter som undervisar i svenska på gymnasiet. LÄS MER

  2. 7. Bemötande av patienter med posttraumatiskt stressyndrom i vården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Caroline Sipek; Karl Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :Posttraumatic stress disorder; Veterans; Refugees; Meeting; Literature review; Posttraumatiskt stresssyndrom; Veteraner; Flyktingar; Bemötande; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Krig har en negativ effekt på människors psykiska hälsa. När människor utsätts för starka negativa påfrestningar kan de utveckla posttraumatiskt stressyndrom, PTSD. PTSD kan manifestera hos både soldater och civila. LÄS MER

  3. 8. Pedagogisk miljö i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Klang; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; pedagogisk miljö; sociokulturellt perspektiv; specialpedagog;

    Sammanfattning : ABSTRACTKlang, Malin (2015). Pedagogisk miljö i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv (Learning environment in preschool from a special educational perspective). Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 9. Det urbana offentliga rummets resiliens som mötesplats

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Teres Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Offentligt rum; offentlig plats; mötesplats; handelsverksamhet; Jan Gehl;

    Sammanfattning : Idag står det urbana offentliga rummet och dess funktion som mötesplats inför förändringar där konkurrens från externa handelsområden, köpcentrum och förändrade handelsmönster i allmänhet kan innebära att det offentliga rummet i stadens centrum får svårt att behålla sin attraktivitet och dragningskraft. Det offentliga rummet i centrum riskerar därmed förlora sin historiskt starka betydelse och funktion som mötesplats. LÄS MER

  5. 10. Pedagogers arbete med tvåspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bettol Abdul Abbas; Ifrah Elmi; [2013]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; barn; förskola; arbetsätt; språkutveckling; miljö; modersmål; lek;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med detta arbete var att ta reda på hur pedagoger resonerar kring sin arbetsätt med barn som har annat modersmål än svenska, samt metoder som har betydelse för barns språkutveckling och lärande. Vi var också intresserade av hur pedagoger ser på miljön, modersmålet och lekens betydelse för tvåspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER