Sökning: "analys av medieinnehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden analys av medieinnehåll.

  1. 1. ”Det är som att hela världen har fått ADHD” : En tematisk analys av motiven bakom varför människor väljer att aktivt minska sin skärmtid och konsumtion av traditionella nyhetsmedier och hur det går till

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Felicia Bylund; [2024]
    Nyckelord :medie- och kommunikationsvetenskap; tematisk analys; semistrukturerade intervjuer; digital detox; uses-and-gratifications; mediepåverkan; självreglering; självkontroll; lågengagemang; mångsyssleri;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom semistrukturerade intervjuer som metod förmaterialinsamling och en tematisk analys undersöka människors motiv och bakgrundtill att aktivt minska sin konsumtion av sociala medier och traditionella nyhetsmedier,antingen helt och hållet eller i tidsperioder. Samt vilka åtgärder som individen tar till föratt öka sin självkontroll och självreglering. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olga Berg Gorgén; Mathilda Wahlgren; [2023]
    Nyckelord :Instagram; medborgarjournalistik; kulturellt medborgarskap; tvåstegshypotesen; mediesamhälle; medieanvändare; opinionsbildare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mathilda Wahlgren och Olga Berg Gorgén “Betydelsen av Bloggbevakning som granskande Instagram-konto”. B-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. LÄS MER

  3. 3. LOOPS LEARNING MANAGEMENT SYSTEM En studie ur ett infrastrukturperspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Peter Kåreklint; [2021-04-12]
    Nyckelord :Learning Management System; infrastruktur; upplevelse; utveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Utveckling av ett Learning management system är en del av en designprocess som består av en vision, en operativ bild och en specifikation där varje leverantör av ett LMS måste analysera en unik designsituation. Utvecklingen av Loops LMS är en process där olika metoder har använts. LÄS MER

  4. 4. I gränslandet mellan journalistik och reklam : En semiotisk analys av native advertising i svensk nättidning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Wilma Isenborg; [2017]
    Nyckelord :semiotik; denotation; konnotation; native advertising;

    Sammanfattning : I och med informations- och kommunikationsteknikens snabbt framskridande utveckling så har även sätten att nå ut med kommersiella budskap förändrats. Internets framfart och en utbredd användning av digital teknik har möjliggjort en stor spridning av kommersiella medieinnehåll. LÄS MER

  5. 5. "Are you mad 'cause you couldn't get hard?" : En narrativ analys av huvudkaraktären Hannah Horvath i TV-serien Girls ur ett genus-och (post)feministiskt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Susanna Killander; [2016]
    Nyckelord :Girls; femininitet; genus; postfeminism; feminism; TV-serie; populärkultur;

    Sammanfattning : Medieinnehåll bidrar till uppfattningen om hur man som kvinna är och bör vara. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den kvinnliga huvudkaraktären Hannah Horvath framställs i Girls säsong 5. Detta för att se hur hennes femininitet kommer till uttryck genom vänner, kärlek, sexualitet och karriär. LÄS MER